Mobilitat

L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport

El Govern obliga les ciutats que tenen més de 50.000 habitants a sancionar en les seves zones de baixes emissions si volen accedir a les subvencions.

L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport
2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Les grans ciutats no només hauran d’implantar zones de baixes emissions (ZBE) per accedir a les ajudes estatals al transport públic, sinó que a més hauran de justificar que hi estan sancionant. Les multes per infraccions són la part de la regulació de les ZBE més polèmica: només cinc de les 23 ciutats catalanes obligades a sancionar ho fan amb normalitat des de l’inici del 2025. A Catalunya, les subvencions condicionades ascendeixen a 60 milions d’euros, 52 dels quals van destinats a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

L’interrogant sobre si el finançament estatal estaria condicionat a l’aplicació del règim sancionador era sobre la taula perquè el decret òmnibus del Govern que regula les ajudes de juliol a desembre utilitza l’ambigua fórmula que les ZBE hauran d’estar "en funcionament" durant el 2025. Però els documents de la convocatòria que estipulen els requisits tècnics perquè les entitats locals hi accedeixin, acabats d’actualitzar, dissipen els dubtes.

Les ZBE protagonitzen un dels formularis del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (MITMA) que les entitats locals, tant l’AMB com els ajuntaments de més de 50.000 habitants, hauran de complimentar abans del 30 d’abril. El text indica que, per accedir a les ajudes estatals, el règim sancionador de les ZBE locals ha d’estar "actiu". Fonts expertes en la matèria consultades consideren que la norma és clara i confirmen que el finançament estatal queda supeditat al fet que les sancions estiguin en marxa.

Grans ciutats catalanes com Tarragona han explicitat que no començaran a sancionar almenys fins al 2027. També el Castelldefels de Manu Reyes (PP) ha comunicat que no multarà fins al 2030. I la Badalona de Xavier García Albiol (PP), que continua amb la seva ordenança suspesa, tampoc té intenció de sancionar pròximament.

A més del règim sancionador, la convocatòria estatal exigeix a les administracions locals: tenir vigent l’ordenança municipal que estableixi la delimitació i la regulació de la ZBE; disposar de mesures de prohibicions o restriccions d’accés, circulació i estacionament de vehicles, i tenir un sistema de control d’accessos, monitoratge i seguiment.

Notícies relacionades

Gestió metropolitana

Tot i que les ajudes són locals, en l’àmbit de l’AMB, integrada per Barcelona i 35 municipis més, és l’Administració metropolitana qui gestiona els serveis dels busos urbans i qui rep els fons estatals. En cas d’incompliments locals, el decret assumeix que l’import es reduirà proporcionalment en funció de la població atribuïble als municipis que no implantin la ZBE en relació amb el total de 3,3 milions d’habitants de l’AMB. Ara mateix només estan multant a les seves ZBE Barcelona, Sant Cugat, Sant Boi, Viladecans i el Prat.