MOBILITAT SOSTENIBLE

Barcelona perd 500 bicicletes d’ús compartit per la caiguda de Hello Bike

L’empresa xinesa es retira del nou contracte de ‘bicisharing’. L’Ajuntament, ara, prefereix veure si es garanteix el bon ús de l’espai públic abans d’arribar a les 4.000 llicències actives que va anunciar al desembre.

En l’aplicació compartida ja poden veure’s les bicis de Ride, Bolt, Cooltra i Donkey

Barcelona perd 500 bicicletes d’ús compartit per la caiguda de Hello Bike
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja al desembre, l’Ajuntament de Barcelona informava que el nou contracte de bicicletes d’ús compartit tenia una vuitena empresa en disputa que tenia pendent la presentació de certa documentació.

Es tractava de la xinesa Hello Bike, amb presència a Singapur i Austràlia. Se li havien reservat 497 llicències d’un total de 3.975, el 12,5%, i, en el cas que no prosperés la seva tramitació, les altres set aspirants que sí que tenien l’aprovat municipal es repartirien el botí de manera que no s’alterés la previsió de 4.000 unitats.

Passats tres mesos, no obstant, i després de la caiguda definitiva de la vuitena empresa, Hello Bike, el consistori ha decidit deixar buida aquesta porció del pastís, de manera que no hi ha prevista cap assignació extra "a l’espera de poder avaluar el funcionament del servei". La raó esgrimida: "Garantir el bon ús de l’espai públic".

Va ser el 23 de desembre del 2024 quan l’Ajuntament va donar a conèixer la llista de set companyies privades que es faran càrrec del nou contracte. Cridava l’atenció que en fossin tantes, ja que, si alguna cosa va quedar demostrada durant el desenvolupament de l’anterior licitació (maig de 2020), va ser que l’atomització de l’oferta no era bona per a l’invent per la impossibilitat de tenir una aplicació universal per a tothom.

Amb les motos, el mateix

Fa cinc anys es van repartir 3.975 credencials que van quedar en mans del mateix nombre de postulants, però a mitjans de l2024 només quedaven poc més de 2.000 bicis actives sota el ceptre de quatre operadors. El mateix va passar amb el motosharing, que de les 7.000 unitats de sortida va passar a 2.500, i de les 12 empreses inicials van quedar només quatre supervivents.

Potser amb aquest precedent en la memòria l’Ajuntament ha preferit, després de la caiguda de Hello Bike, no inflar més l’oferta de bicicletes d’ús compartit i deixar-la en 3.478 permisos. I si la raó és comprovar com va la cosa a nivell de respecte per l’espai públic, no sembla que aquestes 500 llicències siguin repartides, ja que aquest diari ha pogut comprovar que és habitual trobar alguna d’aquestes bicis mal aparcades al carrer o a la vorera. També fins i tot dins d’un carril bici. Com concreta a EL PERIÓDICO un portaveu municipal, només poden lligar les bicis als punts d’ancoratge (també anomenats u invertida), per no generar al seu voltant una zona d’influència en la qual també es poden estacionar.

Notícies relacionades

Sobre el desplegament total de les flotes, tot i que el consistori els donava a finals de desembre un mes per tenir-les totes al carrer, encara falta molt per fer. En el seu comunicat, l’Ajuntament parlava llavors de la "retirada de les llicències" als que no complissin amb els terminis, però ni ha passat encara ni sembla que hagi de passar.

Segons fonts municipals, el retard es deu a la "connexió tecnològica amb la plataforma municipal que ha de permetre geolocalitzar els vehicles". "Aquesta connexió requereix realitzar diferents proves per part municipal per comprovar el correcte funcionament i és imprescindible per culminar el procés de desplegament de les bicicletes", prossegueix aquesta veu. En l’aplicació compartida ja poden veure’s les bicis de Ride, Bolt, Cooltra i Donkey, les quatre empreses que van arribar a l’ocàs de l’anterior concessió. De la resta, de moment, ni rastre.