Mobilitat
Barcelona perd 500 bicis d’ús compartit després de la caiguda d’una vuitena empresa aspirant
L’Ajuntament prefereix veure si es garanteix el bon ús de l’espai públic abans d’arribar a les 4.000 llicències actives que va anunciar al desembre
Els carrers de Barcelona s’omplen de bicis de ‘sharing’ mal estacionades

Bicicletas de Donkey Republic, junto al mar, este martes /
Ja al desembre informava l’Ajuntament de Barcelona que el nou contracte de bicicletes d’ús compartit tenia una vuitena empresa en lliça que tenia pendent la presentació de certa documentació. Es tractava de la xinesa Hello Bike, amb presència a Singapur i Austràlia. Se li havien reservat 497 llicències d’un total de 3.975, el 12,5%, i en el cas que no prosperés la tramitació, les altres set aspirants que sí que tenien l’aprovat municipal es repartirien el botí, de manera que no s’alterés aquesta previsió de 4.000 unitats. Passats tres mesos, no obstant, i després de la caiguda definitiva d’aquest pretendent, el consistori ha decidit deixar buit aquest tros del pastís, de manera que no està prevista cap assignació extra «a l’espera de poder avaluar el funcionament del servei». La raó última: «Garantir el bon ús de l’espai públic»

Una bici privada d’ús compartit, dimecres, mal estacionada en una parada del Bicing, a la plaça de Sant Miquel, al costat de la seu de l’Ajuntament /
Va ser el 23 de desembre quan l’Ajuntament va donar a conèixer la llista de set companyies privades que es faran càrrec del nou contracte. Va cridar l’atenció que fossin tantes, ja que si alguna cosa va quedar demostrada durant el desenvolupament de l’anterior licitació (maig del 2020) va ser que l’atomització de l’oferta no era cosa bona per a l’invent, davant la impossibilitat de tenir una aplicació universal per a tothom.
Les motos, igual
Cinc anys enrere també es van repartir 3.975 credencials que van quedar en mans del mateix nombre de postulants, però a mitjans del 2024 només quedaven poc més de 2.000 bicis actives sota el ceptre de quatre operadors. El mateix va passar amb el ‘motosharing’, que de 7.000 unitats va passar a 2.500, i de 12 empreses la cosa es va quedar també en quatre supervivents.
Potser amb aquest precedent a la memòria, l’Ajuntament ha preferit, després de la caiguda de Hello Bike, no inflar més l’oferta de bicicletes d’ús compartit i deixar-la en 3.478 permisos. I si la raó és comprovar com va la cosa pel que fa a respecte per l’espai públic, no pinta que aquestes 500 llicències siguin repartides, ja que aquest diari ha pogut comprovar que és habitual trobar alguna d’aquestes màquines mal aparcades al carrer o a la vorera. Fins i tot dins d’un carril bici.

Bicicletes de Bolt, al parc de la Ciutadella /
Sobre el desplegament total de les flotes, malgrat que el consistori els donava a finals de desembre un mes per tenir-les totes al carrer, encara falta molt per fer. En el seu comunicat, l’Ajuntament parlava llavors de la «retirada de les llicències» als que no complissin els terminis, però és una cosa que ni ha passat ni sembla que hagi de passar.
El que falta
Segons fonts municipals, el retard es deu a la «connexió tecnològica amb la plataforma municipal que ha de permetre geolocalitzar tots els vehicles». «Aquesta connexió requereix realitzar diferents proves per part municipal per comprovar el correcte funcionament i és imprescindible per culminar el procés de desplegament de les bicicletes», prossegueix aquesta mateixa veu. A l’‘app’ compartida ja es poden veure les bicis de Ride, Bolt, Cooltra i Donkey, les quatre empreses que van poder arribar a l’ocàs de l’anterior concessió. De la resta, de moment, ni rastre.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- RAMBLA FLAMENCA La ‘bailaora’ japonesa La Yunko debuta al Liceu
- Concert Califato 3/4 sedueix amb el seu folklore arribat del futur
- Conflicte La Mina reclama un pla per actuar en cas d’incidents greus
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Programa de celebració Badia apel·la a la memòria històrica per celebrar els seus 50 anys de vida