Muntures mal aparcades
L’Ajuntament ha retirat més de 200 bicis compartides des del gener, però és habitual veure-les estacionades de qualsevol manera en places, voreres o el mateix carril bici.
Les sancions per deixar les bicis mal aparcades són de 100 euros, 50 amb pagament àgil

Les bicicletes compartides, un servei que acaba d’estrenar cicle (nou contracte, el segon, i cal no confondre amb el Bicing) està generant un déjà vu. Potser es recorden del que va passar entre 2018 i 2019, quan empreses de patinets de lloguer van desembarcar barrim-barram a la ciutat i van deixar els vehicles pels carrers com qui salpebra una amanida. Doncs ara està passant el mateix però amb bicicletes, que, a diferència de llavors, sí que disposen de la llicència municipal corresponent. I no, no es tracta de casos aïllats.
L’adjudicació a set empreses dels 3.478 permisos de bici d’ús compartit es va fer pública el 23 de desembre del 2024. Entre els usuaris d’aquest servei no s’intueix malícia, però sí el desconeixement de la normativa. I un punt de la impunitat i la comoditat de qui se sap foraster. El fet que siguin joves ho reforça.
No és que aquest diari hagi identificat una allau de bicicletes entorpint el pas a gent gran i criatures a les voreres. Tampoc al mig de la calçada. Però sí que és molt fàcil veure-les aparcades en llocs inversemblants, sobretot al cor de Barcelona, al Gòtic, però també per l’Eixample, a Gràcia i a la zona alta. Fa uns dies, a la renovada plaça de Sant Miquel, per exemple, als peus de la seu de l’ajuntament, una bici de l’empresa Bird jugava al camuflatge en una parada del Bicing. Potser algú amb un problema de daltonisme podria no adonar-se’n, però el blau i el verd dels dos models deixava clar que hi ha una peça que no encaixa.
A menys de 150 metres, a la vorera de metre i mig del carrer de Ferran cantonada Quintana, una bici de Bolt es recolzava en una caixa elèctrica d’Endesa. A la plaça Reial, una de Donkey i una altra de Ride Movi reposaven al costat d’una palmera, a un sospir de la font. Tenen a prop tres aparcaments per a bicicleta d’U invertida, però això no atenua el delicte. Aquesta és una situació que es repeteix per tota la ciutat –molt freqüent en l’eix verd de Consell de Cent– i que mereix una descripció al marge. Perquè els usuaris d’aquest servei han inventat un nou concepte: el de la bicicleta gairebé ben aparcada. El problema, potser, és que aquestes bicis compartides disposen de cavallet, cosa que facilita deixar-les a qualsevol lloc més o menys estable.
Retirada de credencial
Set de les bicicletes mal estacionades vistes tenien una multa de la Guàrdia Urbana al manillar. Raó: "Estacionar una bicicleta a la vorera quan s’impedeix el pas dels vianants". La sanció, tal com indica la recepta groga, és de 100 euros, 50 si hi ha pagament àgil. Segons l’Ajuntament de Barcelona, des de principis d’any ja han sigut retirades de la via pública un total de 222 bicicletes de sharing mal aparcades. Aquest diari, sense sort, ha intentat obtenir el nombre de denúncies imposades per part de la Urbana.
El mateix contracte de les empreses amb el consistori deixa clars quins són els riscos en cas de mala praxi. Els resumeix un portaveu municipal: "Les condicions d’adjudicació de llicències preveuen la retirada dels vehicles, i fins i tot de la llicència, en cas d’incompliment de les normes d’estacionament". Sense llicències pel mig, és el que ja va passar el 2018, quan l’empresa de patinets de lloguer Reby va començar a desplegar unitats per la ciutat. Fins que l’Ajuntament va dir prou i va omplir el dipòsit d’aquests artefactes. Potser per això hi ha motos i bicis compartides amb llicència, però no patinets. Precisament perquè no s’ha resolt el lloc d’estacionament.
Notícies relacionadesVal la pena tornar al perfil de l’usuari per notar que té poc a veure amb el de les motos compartides que també formen part del paisatge de Barcelona. Com que el Bicing no està obert als turistes, els forasters que volen recórrer la capital catalana a pedals es veien forçats al lloguer en botigues.
Aquestes llicències urbanes, no obstant, els permeten moure’s amb més llibertat i durant les 24 hores del dia, ja que només han de reservar el vehicle a través de l’aplicació de cada empresa. La llei del mínim esforç. I el menor compromís amb les bones maneres.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros