Queixa veïnal
El barri litoral de Barcelona que tarda més d’una hora a arribar a la platja
Els veïns dels barris de la Marina reclamen un bus a l’Ajuntament: «Però no el 2027, aquest estiu»
Un nou bus s’avançarà aquest estiu a l’ampliació de l’L2 fins a Montjuïc
Barcelona inaugura un gran parc a la Marina del Port amb més de 24.000 metres quadrats

Els veïns dels dos barris de la Marina –del Prat Vermell i del Port– volen anar a la platja en un autobús que tardi menys d’una hora i amb un accés al litoral més directe. Els dos barris costaners situats al sud-oest de Montjuïc tenen molt a prop el litoral, però accedir-hi els resulta bastant més difícil, cosa que els complica suportar els calorosos dies d’estiu. El fet és que compten amb diverses opcions per anar-hi en transport públic, però totes impliquen una hora o més de trajecte.
Com a alternativa per refrescar-se, tenen les piscines municipals de Montjuïc. Són les úniques que hi ha per la zona. Però arribar-hi també comporta un bon viatge costa amunt, ja que cal pujar fins a la part alta. Tot i que ja hi ha projectada una gran transformació a la muntanya amb l’horitzó 2029 i 2035, els residents de l’entorn prefereixen centrar-se en el dia a dia, i a pocs mesos per a l’estiu, la seva reclamació és clara: «Un bus que ens porti a la platja, però no el 2027, aquest estiu».
«Que vingui d’on sigui, passi per la Zona Franca, reculli tota la gent gran i vagi al litoral. Que no tinguem una hora per arribar a la platja. Les persones grans no hi van perquè han d’agafardos busos, una hora i escaig. ¡Des de la Zona Franca, que estem costat!». Va ser la petició que va fer la presidenta de la Unió d’Entitats de la Marina i també de l’associació de veïns de Can Clos, Rosalía Fernández, en el consell del Parc de Montjuïc de la setmana passada. Allí va tenir l’oportunitat d’expressar les seves reclamacions davant l’alcalde, Jaume Collboni, que va assistir presencialment per exposar als veïns les actuacions que l’Ajuntament vol fer a Montjuïc.
En aquest fòrum, el socialista va poder fer una immersió en els problemes exposats pels veïns, que no van ser pocs, la majoria centrats en la dificultat per pujar i baixar de la muntanya. Les preocupacions van des de l’accessibilitat al Poble Espanyol fins a la recuperació dels camins de la muntanya, passant per l’accés a la part més alta del castell de Montjuïc i al Club Natació, o la poca freqüència del bus 150.

Un autobús passa pel costat de l’Estadi Olímpic de Montjuïc. /
«¿El 2025 i el 2026 ens quedem a casa?»
«El 2027 sí que hi podrem anar, però ¿el 2025 i el 2026 ens quedem a casa?», va preguntar Fernández. L’horitzó a dos anys vista fa referència a la transformació prevista en tota la línia del Morrot, que figura entre els plans municipals i va des de les Drassanes fins al Prat Vermell, per connectar Montjuïc amb el port, un espai de quatre quilòmetres de longitud. Els veïns ho tenen present però també saben que tardaran temps a veure-ho i poder gaudir-ho.
Realment el que tenen més pròxim és la primera fase el 2027, quan el Port de Barcelona finalitzi el nou vial a la cota del port per a transport públic, vianants i bicicletes. Per a la segona, l’horitzó és el 2035, quan s’ampliï la ronda Litoral a la cota del port i es transformi l’actual vial de la ronda en un gran passeig per a vianants, bicicletes i transport públic.

Els llargs viatges fins a la platja
Per arribar fins a la platja, els veïns tenen ara diverses opcions, malgrat que totes requereixen mínim una l’hora i, amb alta probabilitat, dos busos. Des de la Marina del Prat Vermell, l’opció més àgil és agafar el V21 i canviar al D20 o a l’H14 per arribar a la Barceloneta.
Des de la Marina del Port, l’autobús més directe i sense necessitat de fer transbord és l’H16, però és un llarg trajecte d’una hora i pocs minuts més, que porta fins al Besòs passant per l’avinguda d’Icària. El temps s’allarga a prop d’una hora i mitja si, des del bus, es fa transbord al metro. I el mateix es tarda si s’opta per agafar únicament el metro, l’L10 amb transbord a l’L1 i l’L4.

Parada de bus al barri de la Marina. /
¿Una nova línia pel litoral?
Per tal de consolar els veïns, Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, va respondre a Fernández en el mateix consell que «encara s’està treballant en la nova línia pel litoral», de la qual no es coneix pràcticament res. No obstant, va destacar una altra possibilitat: la nova línia X3 que Collboni va anunciar en la seva conferència anual de ‘L’alcalde respon’, en la qual va exposar el rellançament de Montjuïc.
Notícies relacionadesA falta de la seva presentació oficial, se sap que començarà a circular aquest estiu –no hi ha data d’estrena concreta– i que farà un recorregut similar al que es preveu per a la prolongació de l’L2 fins a Montjuïc.

L’objectiu és millorar l’accés des delParal·lel i la plaça Espanya, amb parades a l’Anella Olímpica, al carrer del Foc i la Fira. «Circularà pel carrer del Foc, creuarà pel passeig de la Zona Franca i portarà fins al Paral·lel», va recordar Gomila. Davant la insistència de la presidenta de la Unió d’Entitats de la Marina, va admetre que el bus «no arribarà al mar, però baixarà un tros del Paral·lel»,és a dir, «la filosofia de l’L2 del metro». Però amb això, per als veïns, no n’hi ha prou.
- Fátima Ofkir: "Els primers dies a la presó d’Oman tenia fins i tot por d’anar al lavabo"
- Queixa veïnal El barri litoral de Barcelona que tarda més d’una hora a arribar a la platja
- Nou pla viral Tardejos per a dones a Barcelona: plans per ballar lliurement sense sentir-te assetjada
- La Generalitat reduirà a la meitat les seves webs per agilitzar els tràmits
- Salut Alberto Carral, oncòleg: "Hi ha un augment de càncer de còlon en persones més joves pels hàbits de vida"
- A Catalunya Cada dia es requisen dos mòbils a les presons catalanes: més de 4.600 telèfons confiscats en els últims set anys
- Estafes Alerta a Catalunya: si reps aquest missatge de la DGT, ets víctima d'una estafa
- justícia La nova presidenta del TSJC demana «respecte» a les sentències després de l’absolució d’Alves
- RETORN A LA CHAMPIONS L’‘Excel’ de Flick: la gestió de la fatiga del Barça
- Mobilitat El president de Renfe desmenteix el Govern i nega que a Rodalies «faltin el 24% dels trens»