El Govern adjudica l’estació d’autobusos de la plaça d’Espanya

Les empreses guanyadores del projecte constructiu tenen ara un any i mig per presentar la proposta, a la qual seguiran la licitació dels treballs i unes obres valorades en 60 milions.

El Govern adjudica l’estació d’autobusos de la plaça d’Espanya

El Govern adjudica l’estació d’autobusos de la plaça d’Espanya

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Departament de Territori, tal com va avançar aquest diari al setembre, va iniciar el llarg camí per construir una gran estació subterrània d’autobusos a les tripes de la plaça d’Espanya. Llavors es tractava de la licitació de la redacció de l’estudi previ i el projecte constructiu de la terminal, que generarà un dels intercanviadors més importants de la ciutat juntament amb el metro (L1 i L3) i la capçalera de Ferrocarrils de les línies Anoia-Llobregat.

Han passat una mica més de sis mesos i aquest concurs públic ja té adjudicatari. El projecte, per un valor d’1,5 milions d’euros, ha quedat en mans de la unió temporal d’empreses formada per Socotec Engineering Solutions, Barcelona Engineering Workshop i Ingérop T3. A partir de la formalització del contracte, tenen un any i mig per presentar el seu dibuix.

Prop de 200.000 viatgers

Si Territori ho considerés convenient, i el Govern disposés del pressupost, la licitació de les obres ja es podria anar preparant, de manera que a la presentació del projecte la seguiria de manera immediata el llarg procés d’obres. El cost: uns 60 milions d’euros que segur que en seran més.

A Barcelona entren cada dia prop de 5.000 autobusos que porten a l’interior uns 200.000 viatgers. Les expedicions tenen molts punts d’entrada, però n’hi ha tres que assumeixen més volum que la resta: el 29,8% van per la Gran Via (costat Llobregat), el 27,7% ho fan per la Diagonal i el 15,9% accedeixen per la Meridiana. Els d’aquesta última artèria (i la resta que venen del Besòs) s’haurien de resoldre entre l’estació del Nord, Fabra i Puig i la futura terminal de la Sagrera. La Diagonal està pendent d’una altra estació que té diferents alternatives entre la zona universitària i Francesc Macià. I la Gran Via-Llobregat quedaria en mans de la plaça d’Espanya, en detriment de l’estació de trens de Sants, que té pendent una reforma interior i exterior.

Notícies relacionades

El disseny de la terminal d’Espanya encara no està definit. Barcelona Regional (BR), per encàrrec de l’Ajuntament, va idear quatre opcions a l’entorn de la plaça que col·loquen l’estació al costat sud, en forma de ‘T’ sumant Maria Cristina o al ramal que entra al Paral·lel. Amb accessos i sortides diferents per a cada cas.

Aquest diari ja reflexionava temps enrere, amb experts, sobre la falta d’estacions d’autobús a Barcelona. Joan Carles Salmeron, director del Centre d’Estudis del Transport (CET), lamentava la situació i advertia de "dècades de deixadesa política". "Barcelona –resumia– és una de les pitjors capitals en aquest tema".