Metro de Barcelona

Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9

Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9

FERRAN NADEU / EPC

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat ha adjudicat per 47,8 milions d’euros les obres de construcció civil i estructura interior de dues noves estacions de la línia L9 del metro de Barcelona: Manuel Girona i Campus Nord. Aquests treballs formen part de les actuacions per completar el tram central de l’L9/L10, clau per ampliar la cobertura del metro i reforçar el sistema de mobilitat de l’àrea metropolitana.

Tram central de l’L9 en construcció /

Territori

La consellera Sílvia Paneque ha remarcat que aquesta actuació «multiplicarà la demanda del servei»,que actualment és de 27 milions d’usuaris a l’any, però que podria arribar als 113 milions quan es posi en servei el tram central.

L’adjudicació actual no inclou ni l’arquitectura interior ni les instal·lacions de les dues estacions, elements que es licitaran en una fase posterior per part del Departament. S’espera que aquests treballs comencin de forma immediata una vegada finalitzada l’obra civil.

Estructura de les futures estacions de Campus Nord (esquerra) i Manuel Girona (dreta) de l’L9 del metro de Barcelona /

Territori

Campus Nord: 40 mesos d’obres

L’estació de Campus Nord estarà ubicada a la cruïlla dels carrers John Maynard Keynes i Ignasi de Solà-Morales i Rubió. Allà es van iniciar, el passat mes de gener, els primers treballs previs L’obra adjudicada contempla l’execució del pou circular de 26 metres de diàmetre i uns 60 metresde profunditat, amb accés des del carrer Santa Maria de Cervelló. sota els jardins de Torre Girona.

Des del vestíbul, que salvarà un desnivell de 12 metres amb dues escales mecàniques i un ascensor, es connectarà mitjançant elevadors a les andanes. El projecte contempla també l’excavació de la galeria de connexió amb el túnel principal de l’L9. El termini d’execució previst és de 40mesos.

Manuel Girona: 59 mesos

L’estació de Manuel Girona se situarà en la confluència d’aquest carrer amb el Doctor Ferran. Allà s’executarà un pou circular de 27 metres de diàmetre i 60 metresde profunditat, amb un vestíbul a tan sols 7,4 metres de la superfície, accessible mitjançant dues escales mecàniques i un ascensor. Des d’allà, sis ascensors conduiran fins a la zona de vies.

Les obres, que començaran aquesta primavera, tenen un termini d’execució de 59mesos. Un dels reptes singulars del projecte és la presència d’una mina d’aigua antiga –la de Sol de Baix, Marsans o Masferrer– el traçat exacte de la qual és incert. Tot i que s’ha detectat pas d’aigua, no s’ha pogut localitzar completament i, en cas d’interferència amb l’obra, serà necessari preservar-la i desviar el seu traçat.

Una infraestructura estratègica

Notícies relacionades

El conjunt d’actuacions a l’L9/L10 inclou actualment intervencions en estacions com Mandri, Sarrià, Plaça de Maragall, Sanllehy i, pròximament, Guinardó. També avança la construcció de la llosa intermèdia del túnel entre Maragall i Lesseps, i s’estan realitzant tasques de manteniment de la tuneladora a l’estació de Mandri abans del seu avanç cap a Lesseps.

Tot i que l’objectiu inicial era completar tota la línia per al 2029, el retard en l’avanç de la tuneladora podria posposar la posada en servei d’aquest tram, que connectarà 48 quilòmetres entre el Besòs i el Llobregat.