METR0

Noves màquines expediran el títol de plàstic de la T-mobilitat

TMB estalviarà el tràmit de demanar la targeta a través d’internet i que arribi a casa al cap d’uns dies. S’adquiriran entre 290 i 397 aparells per a les 126 estacions de les línies convencionals.

Els equips per vendre targetes plastificades no estaran llestos fins al 2027

Noves màquines expediran el títol de plàstic de la T-mobilitat
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És d’aquelles coses de les quals no t’adones fins que algú ho comenta: les màquines de venda de bitllets del metro s’han quedat antiquades. No només des del punt de vista tecnològic, sinó també per la seva estètica de principis de segle. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), potser animat per l’empenta d’altres ciutats que ja han fet aquest pas, ha decidit renovar-les amb la convocatòria d’un concurs públic que té el doble objectiu de modernitzar el seu aspecte i d’oferir serveis fins ara impossibles d’incorporar. Entre les novetats més destacades, la possibilitat d’obtenir el format de plàstic (PVC) de la T-mobilitat, una targeta que ara cal reservar a través d’internet i que arriba a casa al cap d’uns dies. Estalvi de temps per al viatger i també per a l’Administració, que s’evita la despesa de l’enviament, almenys a l’àrea de Barcelona. Hi ha més novetats.

La cosa no serà ni de bon tros immediata. Ara arriba la licitació per valor d’uns 19 milions més IVA, després l’adjudicació (finals del 2025) i, finalment, l’execució de la comanda. Les primeres unitats, o aquesta és la previsió de TMB, arribaran el 2027. S’adquiriran entre 290 i 397 màquines per a les 126 estacions de les línies convencionals. Queden fora, per exemple, les línies automàtiques 9 i 10, que tenen les estacions concessionades i disposen del seu propi calendari d’actualització de la tecnologia.

A més de poder obtenir el format de plàstic de la T-mobilitat, les noves màquines de venda de bitllets permetran el pagament a través de Bizum i altres plataformes encara per integrar, com PayPal. La pantalla serà més gran i permetrà sol·licitar una videoconferència amb el personal de TMB per poder resoldre problemes. Hi haurà informació sobre les tarifes, incidències en el servei i missatges personalitzats.

Per a totes les persones

També hi haurà lectura de codis de barres i de QR, autodevolució amb targeta bancària i obtenció de la factura, en cas de sol·licitar-la. Es farà, a més, un pas endavant quant a l’accessibilitat. No només quant a la posició més baixa de la màquina per a les persones que vagin en cadira de rodes; també hi haurà elements visuals i auditius adaptats a la discapacitat de qualsevol usuari del metro.

Notícies relacionades

La renovació va tenir ja un primer pas el 2023, quan TMB va licitar una consultoria per redactar "els plecs per a l’adquisició de noves màquines de venda de títols de transport". Aquell concurs se’l va emportar l’empresa Tekia per uns 165.000 euros. I d’aquell estudi parteix aquesta licitació per passar de la teoria a la pràctica, de manera, com va expressar ahir el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, que s’aconsegueixi "la millor relació possible amb els viatgers", des del punt de vista tecnològic i de la proximitat.

La convocatòria deixarà obert el nombre final de màquines per instal·lar. Avui dia, a les 126 estacions implicades hi ha 488 punts de venda automàtica. El concurs oscil·la entre les 290 i 397. ¿De què dependrà que sigui una xifra o una altra? Segons Flores, el 37% de les operacions en aquestes màquines tenen a veure amb la venda de bitllets senzills. Això no significa que el 37% de les validacions del metro corresponguin a aquest títol de transport; de fet, són menys del 5%, però, de moment, l’única manera d’aconseguir-lo és a través d’aquestes màquines. Aquest és el desafiament.