L’èxit del Trambesòs

El tramvia de Glòries a Verdaguer dispara més d’un 30% les validacions. La nova parada de la Diagonal amb Girona ja és al top 5

de les més freqüentades.

L’èxit del Trambesòs
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja en els primers dies va quedar clar que el nou ramal del tramvia, des de Glòries fins a Verdaguer, canviaria molt el Trambesòs. Es va estrenar el 9 de novembre del 2024 i n’hi va haver prou amb un mes sencer de servei (desembre) per posar una mica de ciència a les suposicions: la parada de Verdaguer va ser, l’últim mes de l’any passat, la quarta més recorreguda de totes les estacions (un total de 30) del costat Besòs de la ciutat, amb 80.068 validacions; va superar, per exemple, la parada de l’Illa Diagonal del Trambaix (75.6621 bitllets). I amb un efecte papallona que sobretot es va deixar notar al baixador de Glòries, que va incrementar un 47% la demanda, fins als més de 167.000 viatges.

L’invent funciona; ara cal veure com interactua amb l’estrena d’avui a Glòries i amb la Fira d’Abril al Fòrum fins al 4 de maig. Expliquen alguns habituals del Trambesòs que hi ha dies en què el tramvia va tan ple que sembla un bus de la zona alta a les vuit del matí. Les tres línies disposen de 19 trens (l’últim es va estrenar el gener passat) i n’hi ha dos més en construcció a la fàbrica d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda que estan per caure. Hi ha, a més, un problema de flux de vehicles al costat Besòs de la plaça, una zona amb cinc temps semafòrics (cal deixar passar cotxes, busos, vianants i tramvies en diferents direccions) que té pendent una obra per modificar el traçat de les línies T5 i T6. Ara s’incorporen a la Gran Via des de Glòries, però en el futur ho faran a través de la Diagonal i el carrer de Ciutat de Granada, fent un encreuament de vies que no és en absolut del grat de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Aquesta entitat considera que el tramvia perdrà molta eficiència amb aquesta nova volta que ja està aprovada.

Tasques pendents

Notícies relacionades

Des de principis d’any, entre l’1 de gener i el 10 d’abril, les tres línies del Trambesòs han registrat un 37% més de validacions que en el mateix període de l’any anterior. És, no obstant, una comparació una mica contaminada, tenint en compte que el 2024 la Setmana Santa va caure dins d’aquest calaix, mentre que el 2025 ha quedat fora. El més just seria esperar a tenir les dades de l’abril per poder equiparar un exercici amb l’altre. En qualsevol cas, un increment del 37%, amb aquest marge d’error, és un registre més que respectable.

És innegable el pes de la línia T4 (Verdaguer-Estació de Sant Adrià) en aquesta arrencada del tramvia, cosa que omple d’arguments que apressen a acabar la connexió per la Diagonal fins a Francesc Macià. El projecte avança a l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), però amb les obres que té Barcelona ara mateixa en marxa, sobretot la connexió de l’L8 d’FGC entre Espanya i Gràcia, té tota la pinta que saltarà al pròxim mandat municipal.