Els veïns omplen les noves Glòries en la seva estrena
Després de 20 anys des que es va firmar el projecte d’urbanització i més de 10 des que van començar les obres d’aquesta zona, Barcelona disposa des d’aquest dissabte d’un nou parc urbà amb més de 30.000 metres quadrats perquè la ciutadania el pugui disfrutar.

"Em pensava que mai ho veuria acabat, per això he volgut venir avui a veure-ho. Mira que mai surto de casa, però és que aquesta vegada, fins i tot amb la pluja, volia veure com han quedat", va explicar la Carmen, veïna del Clot de 79 anys que ahir dissabte va assistir a la inauguració de les noves Glòries, a Barcelona. Malgrat el mal temps, aquest nou pulmó verd de 30.000 metres quadrats, en paraules de l’alcalde Jaume Collboni, es va atapeir de veïns de Barcelona, i d’altres ciutats metropolitanes, que no es van voler perdre ni un detall d’aquesta nova zona de la ciutat. Han passat gairebé vint anys des que es va firmar el projecte i més de deu des que van començar les obres, tot i que les associacions de veïns de la zona lamenten que aquesta inauguració arriba tard i amb moltes promeses incomplertes.
"Em recordo perfectament de quan van començar les obres de les Glòries perquè tenia 20 anys, em vaig independitzar i me’n vaig anar de casa. Avui torno que ja tinc un fill de nou anys", va explicar la Cristina, una altra veïna d’aquesta zona. "Cada dia havies d’agafar un camí diferent per arribar a casa, han sigut anys de molta pols, molt de soroll i cortines brutes al cap de mitja hora", remarca, i afegeix: "Ha valgut la pena. La veritat, el parc és guapo". Ho diu mentre el seu fill es llança pels tobogans d’una zona de parc infantil de dos pisos.
Des de dins d’aquest lloc no sembla que sigui un dissabte plujós. Les curses i els xiscles dels nens conviuen amb els pares amuntegats en carros, atents entre el frenesí de l’estrena d’aquest espai de joc. "Acabo d’arribar i no he pogut veure res més, els meus fills han vist aquest parc i ja porto una bona estona aquí tancada", va fer broma la Valentina, mare d’una nena de dos anys i un nen de quatre. Fa tres anys que viu al Poblenou i agraeix disposar d’un lloc com aquest. "Hi ha moltes coses per a nens i està molt bé que no hi hagi cotxes".
Just en aquest espai de joc infantil es van aturar el Manuel i la Carmen, veïns del Clot, de 79 anys. "Jo visito les Glòries des del primer dia que van començar les obres", va explicar ell. La seva part preferida, l’entrada del metro. "M’ha agradat molt com ho han ordenat: sembla una àgora", segueix el Manuel, que va mostrar en fotografies com era aquesta zona als inicis dels 2000. "Era un escalèxtric, l’autopista dividia el barri, no tenia atractiu... aquest lloc era l’únic desencert de les olimpíades", va dir l’home. "Ho han fet accessible i, per al ciutadà, és una cosa en benefici nostre i de moment ha quedat preciós", va afegir la dona. Els anys d’obres, diuen, els han pesat. "Però cal patir alguns inconvenients per a les coses bones", va seguir ella.
La reivindicació veïnal
Dins de la plaça, Jaume Badenes, president de l’associació de veïns del Poblenou, repartia un comunicat firmat per la seva i per les associacions veïnals del Fort Pienc, la Sagrada Família i el Clot-Camp de l’Arpa. "És clar que celebrem aquesta inauguració, però encara falta per complir un 30% del que vam firmar el 2007. Fa molts anys que estem esperant, i anem molt tard", va lamentar. Posa com a exemple la dotzena d’equipaments previstos per als veïns, els 700 pisos de protecció oficial o els dos centres d’atenció primària (CAP), un dels quals fa set anys que l’edifici està acabat però no té els permisos.
Notícies relacionades"Ens fa por que es quedin amb això, que és molt fotografiable, i s’oblidin de la resta", va afirmar Badenes, i va afegir que el parc és fruit de l’afany dels veïns de la zona. "Si no fos per la participació veïnal, això serien centres comercials i edificis de luxe", va dir Badenes, i va lamentar que no hi ha reunions amb l’Ajuntament per l’estat de les obres.
Precisament, l’alcalde va explicar a la festa de la inauguració que "ara iniciem una segona etapa, que són els equipaments per a les persones: pisos, escoles, centres d’atenció primària, poliesportius... Necessitem pensar en la gent que viu ara i viurà en el futur aquí", va dir Collboni, i va afegir que ja han construït 600 vivendes, que n’hi ha 240 en projecte i 460 més que s’estan planejant en diferents solars de la zona. També va dir que l’escola Gaya deixarà els barracons. "Hem iniciat l’esforç d’inversió en la infraestructura i ara seguirem amb els equipaments", va remarcar Collboni.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Xarxa elèctrica ¿Què és el zero energètic, la principal hipòtesi de l'apagada generalitzada?
- Tall del subministrament elèctric Apagada generalitzada a Espanya: ¿què ha passat amb la llum?
- Apagada massiva La llum també se'n va a Portugal en una apagada que afecta Europa
- Xarxa elèctrica Les causes de l'apagada massiva a Espanya i Portugal
- D’Olot a l’armada japonesa