Nou pol d’innovació
L’edifici del BlueTechPort aspira a ser icònic i model de sostenibilitat
El despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectos ha ideat una reforma "arriscada i trencadora" que ocuparà 25.000 metres quadrats
Pretenen crear un edifici icònic, que es converteixi en un referent arquitectònic a Barcelona i, a més, un exemple a seguir en clau de sostenibilitat. El despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectos va guanyar el concurs convocat pel World Trade Center fa un any. Van tenir clar que volien presentar una proposta "arriscada i trencadora", un complex coherent amb el que havia d’allotjar: start-ups, centres d’innovació, investigadors, empreses capdavanteres en economia blava. El responsable del projecte i soci, Albert Freixes, revela que l’objectiu és que el BlueTechPort sigui un "far", un model en clau ambiental.
L’aspecte actual de l’edifici del BlueTechPort al Moll de Sant Bertran. | ZOWY VOETEN /
Ara mateix, les tres primeres empreses del hub d’economia blava del Port de Barcelona ocupen la nau nord, un dels sis antics magatzems industrials en desús que hi ha al costat del moll de Sant Bertran, a 800 metres del World Trade Center. És el que es coneix com la fase 1 del projecte, perquè la fase 0 han sigut els espais que compartien al Pier 01 de Tech Barcelona des del juliol del 2023.
El gran pas es fa ara amb l’arribada d’Ocean Ecostructures, Barcelona Clúster Nàutic i CTNaval, seguides d’altres start-ups, companyies innovadores i centres d’investigació, que arribaran a la dotzena al febrer, segons estimen els seus responsables. "Ens interessava idear un espai on els seus ocupants poguessin relacionar-se molt entre ells. Serà un edifici molt flexible, perquè a l’interior hi passaran coses que ara no podem ni imaginar. Volem que pugui evolucionar, amb laboratoris, oficines obertes, molts espais de terrasses lligades a auditoris, zona d’exposicions o restauració", descriu Freixes.
Tot el BlueTechPort ocuparà un total de 25.000 metres quadrats i, a més de mantenir l’estructura actual dels edificis i les seves voltes, les sis naus es connectaran entre si per afavorir aquesta comunicació. Està previst que les obres comencin a finals del 2025 i que es completin el 2027. Mentrestant, la voluntat del World Trade Center i el Port és anar sumant-hi actors: la seva previsió és que acabin treballant-hi entre 2.500 i 3.000 persones.
Un altre dels elements destacats de la proposta arquitectònica de b720 és la construcció d’un volum que es denominarà El Far i que emergirà sobre les sis voltes, com una torre. Allà, segons consta en el projecte, es concentraran els metres construïts. Serà molt diàfan, amb grans vidrieres per on penetrarà la llum als espais comuns. L’obertura entre els compartiments i la vegetació interior serà un altre dels trets característics del hub d’economia blava de Sant Bertran.
"Estem dissenyant un lloc ple de professionals que treballen per la sostenibilitat del planeta i ens avergonyiria que l’edifici no estigués alineat amb aquesta mateixa filosofia", prossegueix Freixes. "Els impulsors del BlueTechPort aposten per això, són ambiciosos de veritat i han aplaudit totes les propostes que els hem fet en matèria mediambiental, malgrat que suposi inicialment un cost més elevat en la construcció", descriu l’arquitecte, l’equip del qual ha treballat en projectes com l’estació de la Sagrera, els Encants i el SEM de Bellvitge.
Zero emissions
Notícies relacionadesFa anys que l’autoritat portuària implementa mesures per reduir la seva empremta de carboni. Fa pocs dies, els seus responsables d’aquest àmbit van explicar que, per conèixer al detall les emissions, també quantificarien les de les obres que executen. En el futur hub d’innovació del moll de Sant Bertran, b720 ha triat materials reutilitzables, construint en sec amb tècniques poc utilitzades a Catalunya o creant un edifici que, a la llarga, pugui ser desmuntable.
També s’hi instal·laran més de 4.000 metres quadrats de panells solars fotovoltaics, sistemes de cogeneració com la hidrotèrmica, per augmentar el rendiment dels equips de climatització o es recollirà l’aigua de pluja a la coberta. "Ens agraden els edificis complexos que tinguin relació amb la ciutat", conclou Freixes, que avança que, quan l’icònic edifici del BlueTechPort sigui una realitat, es crearan noves connexions amb el port, Montjuïc i fins a la Marina del Prat Vermell.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
-
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
- Estrena a TV3 ‘Et faran un home’ relata les vexacions sofertes en la mili