Nou pol d’innovació
Un mar de ‘start-ups’, innovació i tecnologia
El World Trade Center, encarregat de l’ecosistema d’innovació en economia blava del port, ha condicionat un dels edificis dels ‘tinglados’ construïts als anys 60 en el qual treballen i es relacionen les tres companyies ja establertes.
Emana passió amb el que fa. Es planta davant la pissarra de la gran sala i descriu què significa cada una de les xifres. "Ara mateix tenim 249 caixes instal·lades però només en compten 148, perquè fins que no fa sis mesos que hi són no les valorem", detalla Ignasi Ferrer. És el cofundador d’Ocean Ecostructures, la primera start-up instal·lada en el BlueTechPort, el centre d’innovació sobre economia blava tot just estrenat als tinglados del Moll de Sant Bertran.
El també conseller delegat de l’empresa, que en els seus quatre anys de vida col·lecciona reconeixements i premis internacionals, es refereix a les caixes que instal·len sota el mar, en infraestructures com ports, marines o conductes submarins, per recuperar la biodiversitat. És a dir, les seves estructures permeten que animals i plantes marines se situïn i visquin allà i, tenen comprovat, això regenera els mars i oceans. És el que monitoritzen i anoten també a la seva pissarra, gràcies a drons submarins i l’ús d’intel·ligència artificial (IA) per a l’anàlisi i report de dades.
Una aplicació reveladora
Una aplicació al mòbil, oberta a tothom, descobreix on són situats aquests dispositius i, el que és més important, com funcionen, narra Ferrer. A les enormes taules compartides de treball de la segona planta de la nau nord dels tinglados de Sant Bertran, biòlegs, físics, economistes, químics... Fins a 20 professionals bussegen als seus ordinadors en desenes de projectes.
"Coneixíem Ocean Ecostructures perquè hem coincidit aquests anys a diversos fòrums amb ells", explica la directora de CTNaval, Noelia Ortega, la segona de les inquilines del BlueTechPort. La seva associació empresarial sense ànim de lucre constituïda per empreses del sector marítim i naval es dedica a "resoldre reptes de l’economia blava", per exemple, aclarir per què es produeixen fenòmens meteorològics extrems. Formar part del centre promogut pel Port de Barcelona és una manera d’estar encara més a prop d’aquests desafiaments.
Tenen la seu a Cartagena (Múrcia), amb unes 80 persones, però moltes d’altres estan repartides a Santander, Vigo o les illes Canàries... i ara a Barcelona. "Aquesta ciutat ja s’ha convertit en un pol important per al nostre sector perquè hi ha molts actors i organitzacions vinculats. Ens vam adonar que volíem sumar-nos-hi, sens dubte", relata la responsable de CTNaval.
Notícies relacionadesL’entitat comparteix ja espai al primer pis del BlueTechPort amb Barcelona Clúster Nàutic. La seva directora, Clàudia Parera, que es va incorporar al càrrec a l’octubre, només veu avantatges a instal·lar-se a Sant Bertran. Fins ara estaven ubicats a la Cambra de Comerç, però el hub d’innovació gestionat ara per World Trade Center incentivarà les relacions entre les 60 empreses nàutiques (marines, clubs, firmes de manteniment d’embarcacions, centres d’estudi...) que representa i amb l’entorn.
Parera defensa que, com més ben relacionat estigui l’ecosistema blau, més creixerà. La nau nord, una de les sis dels tinglados construïts als anys 60, és de moment una ubicació provisional, pendents d’unes obres que reformaran tot el complex de 25.000 metres quadrats amb un projecte de b720 Arquitectes, que veurà la llum el 2027.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
-
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
- Estrena a TV3 ‘Et faran un home’ relata les vexacions sofertes en la mili