Guia de la Copa Amèrica de vela Barcelona 2024

ZOWY VOETEN

6
Es llegeix en minuts

¿Quan se celebra? 

La 37a edició de la Copa Amèrica de vela, que reuneix els millors regatistes del món, tindrà lloc a Barcelona entre agost i octubre del 2024. No obstant, a partir de setembre del 2023 i fins a l’inici de la competició, els equips participen en tres preliminars a Vilanova i la Geltrú (Barcelona), Jiddah (Aràbia Saudita) i Barcelona. Es tracta de la competició esportiva més antiga del món, amb 174 anys d’història, tot i que no se celebra de forma periòdica: l’equip guanyador conserva el trofeu, la gerra de les 100 Guinees, fins que un altre equip el desafia i es veu obligat a defensar-lo. En aquesta ocasió el defensor és l’Emirates Team New Zealand, i el primer a desafiar-lo va ser l’Ineos Britannia. Quatre equips més es van afegir després al repte.

Base de l’equip Emirates de Nova Zelanda. /

FERRAN NADEU

¿Qui són els sis equips?

En total són sis equips, que en tots els casos han d’estar avalats per un club nàutic del seu país. Els neozelandesos de l’Emirates Team New Zealand van guanyar al seu país el 2021 i els britànics de l’Ineos Britannia van ser els primers a desafiar-los, i així es van convertir en el Challenger of Record. Aquests dos equips van ser els que van acordar les condicions de la cita de Barcelona, a les quals posteriorment s’han afegit els nord-americans de l’American Magic New York Yacht Club; els italians del Luna Rossa Prada Pirelli; els suïssos de l’Alinghi Red Bull Racing; i els últims a incorporar-s’hi, els francesos de l’Orient Express RacingTeam.

Vilanova celebra la primera regata preliminar de la Copa Amèrica /

ZOWY VOETEN

¿Com són les regles?

Les normes de la competició queden establertes pel defensor del títol, que en el cas de Barcelona és l’Emirates Team New Zealand, que va guanyar a Auckland el 2021 i va decidir celebrar-ho fora del seu país. Els ‘kiwis’ van acordar amb l’Ineos Britannia, el primer equip que els va desafiar per aconseguir la copa de les 100 Guinees, les característiques del barco o altres detalls més petits. La Copa Amèrica de vela té dues fases de competició. En la primera, la Challenger Selection Series, els cinc grups aspirants (britànics, suïssos, italians, americans i francesos) lluitaran entre si en un sistema de lliga (Round Robin), que serà simple o doble, en funció de la meteorologia. Els dos primers equips d’aquests cinc es classificaran per a una fase final que guanyarà qui aconsegueixi abans set punts (són 13 regates). Aquest vencedor serà el que, a partir del 12 d’octubre del 2024, es batrà amb els neozelandesos, en la que es considera la segona fase de la competició. No obstant, prèviament s’hauran celebrat fins a tres regates preliminars, a Vilanova i la Geltrú (setembre del 2023);Jiddah, a l’Aràbia Saudita (novembre del 2023), i Barcelona (agost del 2024). Només en aquesta última de la capital catalana s’utilitzarà el barco definitiu, l’AC75, mentre que en les anteriors es competirà amb l’AC40.

La Copa Amèrica de vela hissa les veles a Vilanova i la Geltrú /

FERRAN NADEU

¿Amb quins barcos es competeix?

La Copa Amèrica de vela és una competició tecnològica. Per això els equips guarden amb molt de zel el desenvolupament del prototip que utilitzaran a partir d’agost del 2024. Els mesos anteriors s’estan entrenant tots a Barcelona amb un barco similar, també un AC75, però no és el que estan construint als seus països d’origen, una condició imposada per la competició. En les regates preliminars han utilitzat un AC40, de 40 peus (11,3 metres d’eslora), amb capacitat per a quatre tripulants: els dos de davant són l’‘skipper’ (a sobrevent, també denominat ‘timoner’ o ‘canya’) i el ‘flight control’ (a sotavent), mentre que els dos de darrere són els trimadors de veles (’trimmers’). En canvi, a l’AC75, de 75 peus (20,7 metres d’eslora), hi ha fins a vuit tripulants, quatre dels quals són ciclistes (‘power group’, que carreguen les bateries pedalant) i quatre que el guien, trimen veles o dissenyen l’estratègia (‘driving group’). És amb aquest segon tipus de barco, més potent i que pot superar els 50 nusos, uns 100 quilòmetres per hora, que es competirà a Barcelona, tant en la tercera preliminar com en les regates definitives.

L’Alinghi Red Bull Racing de la Copa América s’entrena a Barcelona /

FERRAN NADEU

¿Quan serà la competició de dones?

La Puig Women’s America’s Cup és una de les grans novetats de l’edició de Barcelona, ja que és la primera vegada en la història de la Copa Amèrica de vela en la qual competeixen dones. Als sis equips de la competició (Nova Zelanda, Gran Bretanya, Suïssa, Itàlia, Estats Units i França) s’hi uneixen grups d’Espanya, els Països Baixos, el Canadà, Alemanya, Suècia i Austràlia, així que hi haurà fins a 12 equips lluitant al litoral barceloní de manera simultània a les regates masculines. Això passarà del 26 de setembre al 26 d’octubre. Utilitzaran un AC40 i els equips femenins estaran instal·lats al Port Olímpic. Al capdavant de les espanyoles hi ha la regatista olímpica Mónica Azón. La capital catalana també recupera el 2024 la competició juvenil, que se celebrarà per tercera vegada i on s’enfrontaran els mateixos països que en la de dones. En el cas dels joves, han de tenir entre 17 i 25 anys i poden ser equips mixtos. La selecció dels atletes que participaran en les dues cites s’ha fet en els últims mesos per part dels països implicats.


L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, participa en la recepció que la ciutat de Barcelona ofereix a els equips participants en la 37a edició de la Copa Amèrica de vela des del Palauet Albéniz /

Ferran Nadeu

¿Barcelona repetirà com a seu?

Les administracions catalanes i espanyoles implicades treballen coordinades en la celebració de la competició. Han invertit perquè es faci i acompanyen sempre que toca els organitzadors de l’esdeveniment, que es calcula que tindrà 1.239 milions d’impacte econòmic i generarà 19.000 llocs de treball. Però fins que no es conegui el guanyador de la 37a Copa Amèrica de vela l’octubre del 2024 no es podran fer càbales sobre la possibilitat que Barcelona repeteixi com a seu. El director executiu de l’America’s Cup Events, Grant Dalton, no descarta tornar a la capital catalana, però per a això hauria de revalidar el títol. Eventualment, si els guanyadors fossin els suïssos de l’Alinghi Red Bull Racing, que no poden celebrar-la al seu país perquè no tenen aigües obertes, també hi hauria possibilitats de repetir perquè ja han mostrat la seva bona adaptació a la ciutat, instal·lats des d’agost del 2022 i amb la base al Port Vell més sòlida de totes.