Respecte a l'entorn

El Port de Barcelona treballa en l’edició més sostenible de la Copa Amèrica

Tots els equips participants a la competició han posat en marxa mesures per reduir l'impacte ambiental i el consum d'aigua a les seves bases

Vista del litoral de Barcelona donde se celebra la Copa América de Vela

Vista del litoral de Barcelona donde se celebra la Copa América de Vela

4
Es llegeix en minuts
B. C.

La 37a edició de la Copa Amèrica de vela, el tercer esdeveniment esportiu global amb més repercussió després dels Jocs Olímpics i el mundial de futbol, ja està en marxa a Barcelona. I ho fa, a més, amb l'objectiu de ser l'edició més respectuosa amb el medi ambient. El Port de Barcelona pren el paper d'amfitrió d'una competició que no sols vol deixar un important impacte econòmic a la ciutat, sinó també un llegat capdavanter que uneixi, entre d'altres aspectes, tecnologia i sostenibilitat. “La Copa Amèrica ens ha ajudat a accelerar la transformació del port en tres vectors molt rellevants per al present i per al futur: la integració port-ciutat, la descarbonització i sostenibilitat ambiental i la innovació”, assegura Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona.

Una de les premisses del Port de Barcelona per acollir la Copa Amèrica de vela va ser que totes les actuacions i l’impacte de l’operativa dels sis equips participants –l’Emirates Team New Zealand, l’INEOS Britannia, l’Alinghi Red Bull Racing, el Luna Rosa Prada Pirelli, el NYYC American Magic i l’Orient Express Racing Team– fossin tan sostenibles com fos possible. D’aquesta manera, el Port ha treballat en una guia de requisits que els equips han hagut de seguir en la construcció de les seves bases i el dia a dia en aquestes. I és que cada equip disposa d’una base pròpia en el territori del Port i la majoria d’equips fa mesos que s’hi han instal·lat per entrenar i fer vida.

Compensar les emissions

Entre aquests requisits constaven, per exemple, l’obligació de fer una anàlisi de la petjada de carboni per compensar les emissions de CO2 emeses, la instal·lació de plaques solars en almenys el 20% de la superfície de les cobertes de les bases o la reutilització de tots els materials possibles usats en anteriors edicions de l’America’s Cup.

La platja de la Barceloneta, un dels escenaris protagonistes de la Copa Amèrica de vela. /

Port de Barcelona

En tractar-se d’un esport nàutic, i alhora per la vulnerable situació de sequera del país, un dels requisits sostenibles més rellevants ha tingut a veure amb la gestió de l’aigua consumida en les bases. El Port de Barcelona ha exigit la instal·lació d’un comptador en cada una d’elles per registrar el consum en temps real i també, que tots els sistemes d’aigua que hi hagi en les bases estiguin equipats amb dispositius d’estalvi que garanteixin la màxima eficiència. A més, però, el Port va assegurar des del primer moment que no facilitaria que els equips es poguessin connectar a la xarxa pública d’aigua potable. Per això mateix, calia que cadascun plantegés una alternativa sostenible per tenir accés a aigua potable no destinada al consum humà. És a dir, aquella que s’utilitza per a la neteja dels seus vaixells i de la marina i els pantalans de les bases, ja que fent-ho amb aigua marina, es podria malmetre les embarcacions.

Dessalinitzadores a les bases

La majoria d’equips han treballat en la instal·lació d’una dessalinitzadora a la mateixa base, que recull l’aigua del mar i n’extreu la sal a partir d’un procés d’osmosi inversa. Aquest sistema ha estat l’opció presentada per tots els equips excepte el francès i el neerlandès, i permet una capacitat productiva d’entre 2.000 litres diaris en el cas més baix – el conjunt italià (Luna Rosa Prada Pirelli) – fins a 12.000 litres diaris en el cas més abundant, el de l’equip suís (Alinghi Red Bull Racing).

L’equip francès (Orient Express Racing Team), la base del qual es troba al moll de Ponent, ha instal·lat un innovador sistema de recollida i ús d’aigües pluvials, així com un de reciclatge i tractament d’aigües grises i negres, com les restants de les dutxes o els aires condicionats que hi ha a la base. Aquesta estratègia, permet reaprofitar en més d’un rentat l’aigua a l’hora de netejar les embarcacions, i l’equip preveu reduir en un 35% el consum d’aigua dolça a la seva base. D’altra banda, l’Emirates Team New Zealand, defensor del títol, utilitza aigua regenerada a la planta depuradora que Aigües de Barcelona té al Prat del Llobregat i que es transporta per carretera fins a la base, al moll de Barcelona, on s’emmagatzema en dipòsits fins al seu ús.

Mobilitat sostenible

Notícies relacionades

Durant els dies de regata, a més, l’organització posarà en marxa campanyes de conscienciació per fomentar l’ús responsable de l’aigua entre els participants i el públic. També de cara a reduir emissions associades al transport, el Port de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’organització han teixit conjuntament un pla de mobilitat que garanteixi en tot moment estacionament a la zona per als vehicles que accedeixin al barri de la Barceloneta en el marc de la competició per evitar col·lapses. De la mateixa manera, es preveu facilitar els desplaçaments en transport públic o bé bicicleta, si no es disposa de vehicles privats elèctrics.

Amb totes aquestes mesures, el Port vol enfortir el llegat mediambiental de la competició, però també de l’activitat marítima i portuària, ajudant a reforçar la consciència per a la conservació del medi ambient, així com la regeneració de l’ecosistema.