Hospitality Innovation Planet

El menjar a domicili es reinventa: aquestes són les seves principals novetats

  • La robotització de les cuines guanya pes, mentre el consumidor reclama cada vegada més plats saludables en embolcalls sostenibles i condicions laborals justes

El menjar a domicili es reinventa: aquestes són les seves principals novetats
3
Es llegeix en minuts
EFE

La pandèmia va impulsar el menjar a domicili i, segons experts reunits aquest dilluns en el congrés HIP (Hospitality Innovation Planet) a Madrid, l’auge es mantindrà imparable però amb novetats, ja que el consumidor reclama cada vegada més plats saludables en embolcalls sostenibles i condicions laborals justes per als repartidors, mentre la robotització de les cuines guanya pes.

Una de les gurus del sector i autora del llibre ‘Delivering the digital restaurant’, Meredith Sandland, ha assenyalat que, «si el client ha canviat, els restaurants també ho han de fer». «Avui dia té més sentit econòmic sortir a menjar a fora o demanar-ne a domicili que cuinar per a una o dues persones; per això, es busca més varietat i es demana una cuina més sana», ha exposat.

Per això, ha aconsellat apostar per plats més basats en vegetals i, quant a la relació amb el client, aprofitar la digitalització per «tenir dades que permetin personalitzar l’oferta al màxim», a més d’assegurar que proliferaran encara més les denominades cuines fantasma (centrades en el menjar a domicili i capaces de treballar per a diferents marques) i que la majoria estaran totalment automatitzades.

Cuines robotitzades

Això ja és una realitat amb Remy Robotics, una empresa fundada a Barcelona que té cuines manejades exclusivament per robots a Espanya i França i que opera amb sis marques virtuals que van des de les aletes de pollastre fins a la cuina vegetariana i vegana, passant per la xinesa i l’índia, explica a Efe el seu responsable de producte, Manel Terraza.

«Els clients no saben que el seu menjar està cuinat per robots, no volem que tingui una opinió esbiaixada, però elaborem més de 70 plats diferents i entre el 40 i el 50% dels clients setmanals repeteixen», afegeix.

Les seves cuines són petites, d’uns 15 metres, i estan completament robotitzades –només una persona s’encarrega de reposar ingredients i d’entregar les comandes al repartidor– amb forns i frigorífics dissenyats per la mateixa companyia «perquè els del mercat estan creats per a humans».

«Tal com està muntat el negoci del ‘delivery’ no funciona, té molts problemes, però és un mercat que continua creixent salvatgement i cal apostar per la rendibilitat», ha afegit.

Amb els reptes de «la immediatesa i la qualitat», així com millorar «un impacte que està lluny de ser positiu en la societat, pels ‘riders’, les condicions de treball dels cuiners i l’impacte mediambiental dels embolcalls», Terraza ha remarcat que «no es pot intentar solucionar problemes actuals amb eines antigues».

Els humans «pensen els plats»

Allà hi entren els robots, que cuinen «entre un 30 i un 40% més ràpid» i aconsegueixen que «tot sempre surti igual» i ser «més rendibles amb preus més ajustats».

En aquesta empresa de seixanta treballadors entre enginyers i cuiners es dissenyen els plats «sabent que els farà un robot i no una persona»; rebutja que destrueixin ocupació: «Estem canviat la vida del personal de cuina, els nostres cuiners no cuinen, pensen els plats, i això és més creatiu i gratificant».

«Condicions ètiques»

Per María Pía Durán, de Lolín Café Gastrobar (Badalona), la prioritat és «fer menjar a domicili amb condicions ètiques i responsables», així que aposta per empreses de repartiment que, com ella, defensin els drets dels seus treballadors. «Cal humanitzar més el ‘delivery’ i pensar què representen les nostres presses per a molta gent», ha argumentat.

Per això, va decidir treballar amb Deelivers, que compta amb 1.400 repartidors en 38 ciutats, «tots contractats i amb bones condicions laborals», que fan els repartiments en bicicleta, moto i furgoneta, explica a Efe el seu responsable, Adrián Pena.

Tot i que l’empresa funciona des del 2014, el seu «gran salt» es va produir amb la ‘llei rider’ i la «preocupació» dels clients. «La pandèmia ens va donar la raó, però nosaltres des del principi apostem per la sostenibilitat mediambiental i social», ha manifestat.

Notícies relacionades

Per a molts restaurants, com l’Alma (Puente Genil, Còrdova), el menjar a domicili s’ha convertit en una altra font d’ingressos que han hagut d’aprendre a gestionar «molt ràpid» i amb «no pocs errors», ha indicat el seu propietari, Ezequiel Montilla, mentre que Julio Zhang, de Soy Kitchen i Soy Sohho Delivery, se sorprèn perquè «la gent ara demana dues o tres vegades a la setmana, una cosa que abans era impensable».

Altres negocis, com Vicio, del guanyador de ‘MasterChef’ Aleix Puig, han nascut per dedicar-se en exclusiva al menjar a domicili: «Donem menjar a 20.000 persones a la setmana amb les nostres hamburgueses. El meu currículum com a cuiner és lamentable, però volia emprendre i donar menjar a moltíssima gent».

Temes:

Restaurants