La brasa conquereix Girona del 17 al 19 de març: el Fòrum Gastronòmic Girona dedica més de 1.000 m² a aquesta tècnica culinària
L'esdeveniment servirà de presentació en societat del projecte ALABRASA project, impulsat per A'brasa'm i Foc de la Terra
L'espai analitzarà totes les tècniques actuals i la importància d'aquesta mena de cuina en la cultura gastronòmica catalana

El projecte ALABRASA project està format per Abrasam i Foc de la Terra /
Així com ‘l’asadito’ és un element definitori de la cultura argentina, la brasa ho és de la catalana. Sobretot de la seva tradició culinària. Encendre la brasa per a cuinar una bona peça de carn, verdures i, fins i tot, peix, també és un dels actes socials més importants. Qui no es reuneix almenys una vegada a l'any per a fer una ‘calçotada’ o celebrar un aniversari amb família i amics? En els últims anys, gràcies, en part, al ressò que ofereixen les xarxes socials, la brasa ha passat també a ser una experiència gastronòmica. Ha deixat de ser una cosa simple, convertint-se pràcticament en una ciència que va molt més allà de rostir una botifarra amb una ‘llesca’ de pa cremat.
“Qualsevol esdeveniment popular a Catalunya té una brasa pel mig. Però en comptes de qualificar-les, les desqualifiquem. Tot es pot fer a la brasa. No només torrar el pa i que les botifarres siguin comestibles. Hi ha molt més. Es poden cuinar verdures, peixos, postres… Hem de qualificar: cal ensenyar com torrar el pa, que no té perquè cremar-se; com es preparen les botifarres, que es poden fer tranquil·lament amb dues hores de cocció…”. Parla Pere Giribets d’A'brasa'm que, junt amb Foc de la Terra, han posat en marxa ALABRASA project , un projecte que es presentarà en societat en el Fòrum Gastronòmic Girona, que se celebrarà del 17 al 19 de març.

El Fòrum Gastronòmic Girona serà la presentació en societat del projecte ALABRASA /
Aquesta iniciativa va néixer de l'actitud contestatària dels seus membres fundadors, explica Giribets. “Quan ens ajuntem amb els amics de Foc de la Terra sempre ens queixem que no trobem llocs on menjar brasa bé i decidim que, en comptes de queixar-nos, calia fer alguna cosa”.
El concepte és simple: posar en valor tot el procés de transformació del foc i el seu paper essencial en la cuina. Per aquest motiu s'ha vertebrat un pla estratègic que se centra en cinc eixos: recuperar la cultura del món de la brasa, la transversalitat de la gastronomia des del productor fins al consumidor, l'acadèmia, fer soroll i l'acreditació de ‘l’expertise’. “És un projecte obert en el que convidem a qui vulgui de l'ecosistema a sumar-se. Ja té unes directrius i volem que siguin corroborades per ells. Sacsejar el sector i fer coses”, assegura Giribets.

Preparació de diferents corts de carn, verdures i fruites en un 'smoker' /
Què hi haurà en l'espai ALABRASA project?
Aquesta edició del Fòrum Gastronòmic Girona té com a eix central la relació entre les matèries primeres, la tradició, el classicisme i l'avantguarda de la cuina catalana. En aquest sentit, la brasa és un dels millors representants de tot això. És una manera de reconnectar amb les arrels de la cuina ancestral, i l'objectiu de l'espai ALABRASA project serà redescobrir el potencial de cada fase del foc i convertir-lo en una disciplina útil per als futurs professionals.
Comptarà amb més de 1.000 m² d'experiència en els quals hi haurà demostracions i ponències per a parlar de les principals tècniques, mètodes de foc, fum i brasa. “Essencialment, farem dues coses: mostrar que hi ha eines i cuiners que ja estan fent tot això. I que estan disposats a fer-ho, i a fer-ho millor. Tindrem un ‘showcooking’ molt potent amb 40 eines fumejant i cuinant. Portarem gent que parlarà sobre les llenyes, els carbons, la tipologia de carns, com preparar les carns, les eines necessàries...”, apunta Giribets.
“És important l'evolució que hi ha hagut en la brasa i la seva tecnificació. Ja no és sortir al pati, cremar-ho tot i que olori tot el veïnat. Volem explicar-ho, i fer-ho molt bé. S'analitzaran totes les tècniques”, explicava durant la presentació del Fòrum Gastronòmic de Girona, Salvador Garcia-Arbós, director de continguts del Fòrum. L'espai, a més, té com a ambaixadors a Jordi Roca (El Celler de Ca Roca), Rafa Peña (Gresca), Vinceç Fajardo (Saó), Santi Corominas (Toc al Mar) o Andreu Casamitjana (Casamitjana Foods) que també parlaran i debatran sobre les temàtiques propostes.

ALABRASA project és un projecte que busca unir a tot l'ecosistema gastronòmic que envolta a la brasa /
Un projecte encaminat a la formació d'experts
Els impulsors del projecte ALABRASA project analitzaran l'experiència del Fòrum Gastronòmic de Girona per a seguir endavant amb la següent fase: la formació. “El primer que posaríem en marxa és el vector del coneixement a través de la formació. Encara no tenim una estratègia molt concreta, tenim idees. Podríem fer píndoles o ‘bootcamps’, fer-ho tot molt pràctic. Estem generant contactes que, si veiem que això interessa, ens posarem a treballar per a fer-ho possible”, assegura. “Cada país té les seves coses, nosaltres podem ser el referent de la brasa. Pot convertir-se en un vector país o de territori que ens pugui identificar”, afegeix Giribets.

Un membre d'ALABRASA project preparant carn en un ahumador /
El programa del Fòrum Gastronòmic Girona 2025
El Fòrum Gastronòmic Girona s'ha convertit ja en un dels esdeveniments més importants del sector de la cuina, la restauració i l'alimentació. Organitzat per l'empresa INCATIS, reunirà cuiners de primer nivell com Paco Pérez (Miramar), Martina, Carlota i Clara Puigvert (Les Cols), Eduard Xatruch i Oriol Castro (Disfrutar), a Joan, Josep i Jordi Roca (El Celler de Ca Roca) i a Salvador, Joan i Màrius Jordà (Empòrium) en diferents mostres, ponències i taules rodones. En total, comptarà amb 150 ponents i més de 180 expositors i es durà a terme al Palau de Fires de Girona i la zona del parc de la Devesa.
Notícies relacionadesL'esdeveniment que està dirigit a professionals i a amants de la gastronomia també dedicarà un espai a la 5a gamma gastronòmica, és a dir, els productes envasats i llestos per a ser consumits. En aquest cas, s'oferirà un esmorzar de forquilla i ganivet preparat amb aquest tipus de productes.

El Fòrum Gastronòmic Girona s'ha convertit en un esdeveniment de referència per al sector /
A tot això se sumaran concursos com ‘El Millor Steak Tàrtar’ o el de Tajine, i la celebració del lliurament de premis “El Sabor del Mediterrani”, que enguany premiarà a la periodista Carme Casas i la cuinera Montse Guillén; a més del lliurament de la quarta edició del premi a la Millor Startup Gastronòmica i els Premis Lladonosa.
- La primera ‘generació sense fills’ es prepara pel "fantasma de la vellesa": el 20% d'adults de 55 a 64 anys no han estat pares
- Millorar la mobilitat La primera rampa mecànica per a vianants de Barcelona començarà a construir-se a l’octubre a Montbau
- ‘Anuario de la música en VIVO’ 2024 Madrid destrona Barcelona
- Multimilionari José Elías: «Si no vens, la resta no té sentit»
- Escola inclusiva Un terç dels alumnes catalans amb altes capacitats pateix assetjament escolar
- Vaga convocada L’Estat negocia amb els sindicats que el nou operador de Rodalies “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”
- Cinc anys de pandèmia Fernando Simón admet que el confinament es podia «haver fet més suau» però en aquell moment «no es podia»
- Aquest diumenge, a La Sexta María Jesús Montero, a Évole: "Amnistiaria a Puigdemont"
- Tribunals Tallar la llum i l’aigua de les vivendes ocupades no serà delicte a Barcelona
- Tribunals Piqué reconeix davant la jutgessa entre llàgrimes que va recórrer a Rubiales per cobrar la comissió d'Aràbia Saudita per la Supercopa