Els restaurants de Pau Arenós
Cafè del Centre: el poder d’un espai antic i restaurat
El cuiner Víctor Ferrer (Betlem) es fa càrrec de l’emblemàtic establiment modernista recuperat pel Grup Confiteria
El Cafè del Centre (1873) és terapèutic per al cuiner Víctor Ferrer (1972), perquè l’ha ajudat a reconstruir-se: les obres de rehabilitació del comerç modernista també li han restaurat brillantors.
«Jo encaixo amb el local i el local encaixa amb mi», diu, sense perdre de vista l’establiment del davant, el Betlem (1892), que va ser la botiga de queviures dels seus oncles i ell va transformar en bar de tapes fa una dècada.
Pel mig, un fracàs, el Bicnic (2017-2020), al mateix edifici de Betlem, que li va fer mal de moltes maneres: avui diu que mai es va trobar còmode en aquest espai, amb un equip gran, i que prefereix la intimitat d’escarrassar-se amb un altre cuiner, en aquest cas, Azahar Abdus.
Tot això ho escolta complagut, i amb genuïna emoció, Enric Rebordosa (1981), copropietari del Grup Confiteria (2014) amb Lito Baldovinos (1980) i home desdoblat en editor a Flâneur, productor de cine experimental, recuperador de rajoles, mecenes de restauradors (dels de menjar i dels d’envernissar) i ressuscitador de mons perduts sobre vetlladors de marbre. En una línia sense òxid ni estelles: «M’interessen la fusta i el ferro». L’Enric reanima restaurants amb solera i crea cocteleries amb premi i s’ha associat amb Víctor i el seu Betlem.
Assenyala una paret i diu: «L’he polit jo». I l’imagino feliç amb granota i empolsat, filòleg amb ànima de filòsof que se’n va anar a París i va acabar obrint creperies amb un turc anomenat Bebo amb qui jugava als escacs i que és el padrí de les seves filles.
El Cafè del Centre, que va ser propietat de la família Bel des de 1908, ha sigut repassat amb mà de cirurgià i no de picapedrer.
A tall de separador, un moble de les temptacions fet amb metall, del qual penja una balança i embotits i allotja formatges (Reixagó, d’Olost de Lluçanès) i llaunes i aquesta sobrassada de Xesc Reina que va pesar nou quilos –i el consum de la qual va per la meitat–, que va tenir vuit mesos de curació (2021) i que tasto endinsant-me en la intimitat del porc.
Diverses vegades, Víctor Ferrer deixa anar la paraula «antic», entre la conya i la reivindicació d’una cuina sense estridències. Els ous mimosa amb antics i rics i remasteritzats, tot i que controlaria el gingebre perquè la tonyina fresca sobresurti.
Serveix, vestit amb un guardapols, Quim Mora, que va estar 30 anys al restaurant Pitarra (1890-2018) i a qui aquest classe d’escenaris no sobresalta.
D’una carta dissenyada per la sommelier Montse Roca, i amb gust per allò natural, escullo un conegut: el vi negre Tanuki Bob (2019).
Aplaudiment per a la truita de bou de mar i petxines variades, amb l’ou sucós però sense bava, el pes lleuger d’aquesta acadèmia francesa on el Víctor es va formar.
La truita de patates és ubiqua, sense oportunitat per a altres ingredients. I, no obstant, de vegades hi ha sort: pocs dies abans, a Güeyu Mar, a Astúries, una esponja groga farcida d’eriçons.
Segueixen els bolets de card amb crema d’amontillat i la carnositat i el raïm palomino s’estimen. A Anticolàndia recomposta, un (molt bon) caneló d’una altra manera, amb pollastre i garreta de vedella, cobert amb una mussolina d’espinacs que el vesteix de verd.
Anem acabant i de nou el Víctor parla del que no es porta, com aquesta salsa amb pebre verd per a la capcinada de llom (‘mogote’, en diu el cuiner), i té raó amb l’oportú rescat.
Notícies relacionadesPostregem: recuit, mel i llimona i flam cremós. A pocs metres, la Granja Vendrell (1921) ha reobert, ara, en mans d’Arianna Grau i Xavier Rutia, on baten una nata angelical. ¿Flam del Víctor i nata de la Vendrell en estratègica aliança i amb la solidaritat dels locals històrics?
El vell és nou i el nou és vell, i el temps, circular.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.