El Tourmalet
El Tourmalet: ¿quin és el secret dels ciclistes per anar tan ràpids?
Els directors són ara com els copilots dels ral·lis, utilitzen una aplicació anomenada VeloViewer que informa des dels percentatges de la carretera en temps real fins a qualsevol canvi en la direcció del vent i els ho comuniquen immediatament als corredors.
Els directors ja no són només els tècnics que preparen les estratègies en cada etapa. Són alguna cosa més. Fa uns quants anys els directors esportius anaven al volant, abaixaven les finestretes i cridaven els corredors. Ara pràcticament cap condueix, van pendents de les apps i dels mòbils, gairebé no miren la carretera. Els ulls fixos en les aplicacions i en una mà l’emissora per parlar als ciclistes, que ja gairebé no han ni de preocupar-se d’aixecar el cap i veure la carretera que tenen al davant.
Els directors, i la Volta que ara ens ocupa no és l’excepció, són alguna cosa així com els copilots dels ral·lis. Els que canten als ciclistes no només els perills que se’ls presenten a la carretera instants abans d’agafar un revolt, sinó també el percentatge que els espera un centenar de metres davant d’ells, per on anirà la direcció del vent en temps real, i fins i tot si en un parell de quilòmetres se’ls estretirà el camí, per exemple, a l’entrada d’un poble a fi que els líders prenguin posicions i se situïn a la part davantera del pilot per evitar qualsevol risc.
No hi ha trucs de màgia
No és màgia, no són endevins, no treuen la mà per la finestreta per veure si plou, o si ha baixat o pujat la temperatura des que van sortir. Han aconseguit que els ciclistes pràcticament volin dalt de les seves bicis, cada vegada més lleugeres, aerodinàmiques i amb frens de disc que permeten anar al límit amb el menor risc possible.
Els equips professionals fan ús d’una aplicació que es denomina VeloViewer, evidentment de pagament, un instrument que ha revolucionat al màxim totes les curses, incloent-hi la Volta. La va començar a utilitzar el conjunt Ineos quan es denominava Sky. I va ser, a finals de la dècada passada quan l’equip britànic va començar a destacar sobre la resta dels equips. En sabien més que els altres, es posicionaven davant qualsevol perill molt abans que la resta.
A córrer com bojos
Però la policia no és tonta i va transcendir que feien ús d’aquest programa, que ara ja ha deixat de ser un secret d’estat, ja que el fan servir tots sense excepció, i per això cada vegada és més difícil sorprendre la resta i més fàcil córrer com bojos, com si no hi hagués demà.
Notícies relacionadesPer això és tan difícil organitzar ara un ‘ventall’, portar el pilot de banda a banda de la carretera fins que el grup es talla. Perquè abans podien aparèixer els passerells que no sabien res del vent i que no estaven avisats. Ara reben les consignes per l’orellera amb l’aplicació informàtica a temps real que indica els elements a què s’enfrontaran els corredors, els percentatges de les pujades, els canvis en la direcció de l’aire i totes les incidències que apareixen en el recorregut. I sense error aparent.
Així que ningú frena, tots amb el cap cot, més veloços que mai i sabent les coses per endavant, i uns quilòmetres abans el lloc exacte i més idoni per llançar l’atac definitiu, tal com va fer dimecres –i no va ser una casualitat, tot estudiat– Remco Evenepoel a 4,2 quilòmetres de l’arribada de la tercera etapa de la Volta a La Molina, on va guanyar i va igualar els temps al capdavant de la general amb Primoz Roglic. Gens d’improvisació. L’aplicació els havia avisat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.