Viatge al sol

Espanya encara una irrepetible temporada d’eclipsis solars

Fa més de cent anys que el país no presencia un esdeveniment astronòmic d’aquest tipus

Espanya encara una irrepetible temporada d’eclipsis solars
6
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Apunteu aquestes data perquè, us asseguro, que quan arribi el moment voldreu estar en el moment i el lloc adequat per presenciar l’espectacle. Després de més de cent anys sense presenciar un esdeveniment d’aquest tipus, Espanya s’endinsa en una temporada d’eclipsis solars. N’hi haurà cinc en els pròxims sis anys: dos de totals, dos de parcials i un d’anular. El més espectacular es veurà el 12 d’agost del 2026. Serà el primer eclipsi total que es deixarà veure per aquestes latituds del globus en més de cent anys.

Aquest espectacular esdeveniment astronòmic, en què l’astre rei desapareixerà rere la silueta de la Lluna durant uns minuts, arribarà amb trampa. Només es podrà veure en tota la seva esplendor des d’alguns punts la Península. El veurà Tarragona, però no Barcelona. Arribarà a Saragossa, València, Valladolid, Oviedo i Palma però no a Madrid, Sevilla ni Tenerife. Per això, si voleu estar previnguts, més val anar organitzant la vostra agenda amb temps per a la temporada d’eclipsis.

Notícies relacionades

Viatjar al Sol és, tècnicament, impossible per als terrícoles. I no només per la inversió de temps que faria falta per arribar a l’astre rei. També hi ha inconvenients com, per exemple, l’enorme quantitat de radiació a què quedaria exposat un possible viatger espacial. I com no, les altes temperatures que hauria de suportar. El més a prop que ha estat la nostra espècie de ‘tocar’ l’estrella va ser el 15 de desembre del 2021, quan la missió espacial ‘Solar Parker’ va aconseguir entrar en l’atmosfera del Sol. Tot i així, la sonda només va estar el perímetre solar unes quantes hores. Després, es va tornar a allunyar a una distància prudencial per seguir amb les seves observacions. 

Acostar-se a una bola d’hidrogen i heli de més de 4.500 milions d’anys no és fàcil. Tot i que, tot sigui dit, la realitat és que res podria viure al Sol i, alhora, sense la llum que irradia aquesta estrella la majoria de la vida a la Terra no existiria. Arribat el cas, també sabem que la fúria del Sol (a través de tempestes solars) pot conduir a esdeveniments catastròfics a la bala blava (però això, de moment, és una cosa que només es planteja com una possibilitat remota i llunyana). Així que, per ara, el millor serà observar els vaivens celestes des de la distància. Viatjar al Sol a través de la temporada d’eclipsis