Missió espacial

Starship, el coet més potent de la història, explota al cap de poc d’enlairar-se

SpaceX investiga les causes de l’incident, però aplaudeix «l’aprenentatge» d’aquest primer llançament

  • DIRECTE | Última hora de l’enlairament de Starship de SpaceX

  • L’escut de la nau Starship: com sobreviurà a un viatge d’anada i tornada a Mart

  • Guillermo Monreal, enginyer espanyol: «Cada llançament està mil·limetrat. No hi ha marge per a la improvisació»

4
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

La història de Starship ha tingut un inici explosiu. El vol inaugural del coet més potent i sofisticat mai construït ha acabat amb el vehicle en flames tan sols uns minuts després del seu llançament. Aquesta nau espacial ha aconseguit enlairar-se amb èxit des de la base espacial Starbase, situada al sud de Texas, però quan tan sols feia uns segons que havia començat la trajectòria ha patit una explosió inesperada. Per ara es desconeixen les causes de l’incident. Des de SpaceX expliquen l’esdevingut a través d’un eufemisme: «Com si la prova de vol no fos prou emocionant, Starship ha experimentat un ràpid desmuntatge no programat abans de la separació del coet i el propulsor». Els responsables de la missió afirmen que investigaran les causes de l’esdevingut però, mentrestant, aplaudeixen «l’aprenentatge» d’aquest primer llançament.

En els primers comunicats emesos per SpaceX es parla del llançament d’aquest dijous com una «emocionant primera prova de vol». El magnat sud-africà Elon Musk, fundador de l’empresa aeroespacial, també ha felicitat públicament l’equip responsable de la missió per l’«emocionant enlairament» del coet i ha avançat que s’intentarà realitzar un nou llançament de l’Starship en tan sols uns mesos. No és la primera vegada que un coet de SpaceX explota d’aquesta manera. De fet, en els últims anys, han sigut diverses les naus espacials de la companyia que s’han desintegrat durant l’enlairament o l’aterratge.

Llançament fallit

Starship havia d’iniciar el seu viatge des de la icònica base espacial de SpaceX, situada a prop de platja de Boca Chica i a uns 30 quilòmetres de la localitat nord-americana de Brownsville. Allà és on el coet ha engegat els motors amb èxit, s’ha alçat en vol seguint la trajectòria planificada i, almenys durant uns segons, ha funcionat segons el previst. Quan el coet tan sols feia uns minuts que estava en l’aire, alguna cosa s’ha torçat. Des de la sala de control han començat a notificar un estrany canvi de rumb de l’aeronau. I de cop, sense previ avís, una explosió d’origen no identificat ha embolicat la nau en flames en qüestió de segons. Ni tan sols ha donat temps que el propulsor se separés del cos principal del coet. Starship ha explotat a uns 30 quilòmetres d’altura quan només feia quatre minuts que havia començat el viatge.

Segons expliquen els impulsors d’aquesta missió, l’objectiu d’aquest dijous era posar a prova el funcionament del coet. I en certa manera, fins i tot amb el vehicle en flames, alguna cosa es podrà aprendre d’aquesta experiència. «En una prova com aquesta, l’èxit prové del que aprenem. El llançament d’avui ens ajudarà a millorar la fiabilitat de Starship mentre SpaceX treballa per fer que la vida sigui multiplanetària», han afirmat des de SpaceX poc després de l’esdevingut aquest dijous. L’equip tècnic de la missió se centrarà ara a analitzar les dades recopilades durant el breu vol del coet i, a partir d’allà, es treballarà per corregir els errors de cara a la pròxima prova de vol

El viatge inagural de l’Starship havia sigut dissenyat per comprovar el funcionament dels motors, el propulsor i els diferents mecanismes del coet, així com de les maniobres de vol i aterratge. La missió d’avui no comptava amb tripulants així que, més enllà del coet en flames, no es lamenten més pèrdues.

El més gran de la història

Notícies relacionades

Starship és el coet més gran mai llançat. Es tracta d’un gegant de 120 metres d’altura (gairebé tan alt com la Torre de Glòries de Barcelona o la Torre Europa de Madrid) i nou metres de diàmetre (és a dir, gairebé tan ample com la mida total del coet espanyol Miura). Ha sigut dissenyat per poder transportar fins a 150 tones de càrrega útil entre les quals, algun dia, podran incloure’s des d’instruments científics, tripulacions de desenes d’astronautes i materials per construir infraestructures fora de la Terra. Per posar en marxa aquesta aeronau gegant fan falta un total de 33 motors d’última generació que, a més, han sigut dissenyats per funcionar en condicions tan complexes com el buit de l’espai.

Aquest coet també destaca per ser totalment reutilitzable. Fins ara, la immensa majoria de missions espacials han funcionat a partir d’enormes vehicles espacials que es destruïen just després del seu llançament: l’equivalent a viatjar en avions que es destrueixen després d’un sol trajecte. Fa ja uns anys que SpaceX, propietat del magnat sud-africà Elon Musk, s’ha centrat en el desenvolupament d’una nova generació de coets reutilitzables com, per exemple, el ja famós Falcon Heavy. Aquest tipus d’eines seran clau per a futures missions interplanetàries amb les quals la humanitat preveu anar i tornar a altres cossos celestes del nostre veïnat còsmic.