Projecte espacial

Tot llest per a l’enlairament de Miura 1, el primer coet espanyol

El llançament es farà aquest dimecres al matí des de la base d’El Arenosillo (Huelva)

Tot llest per a l’enlairament de Miura 1, el primer coet espanyol
4
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

El compte enrere ja ha començat. Espanya ultima els preparatius per al llançament de Miura 1: el primer coet espacial ‘made in Spain’ i el primer vehicle europeu d’aquest tipus dissenyat per ser reutilitzable. L’enlairament d’aquest projecte, previst aquest dimecres entre les 5.30 i les 10.00, suposarà un punt d’inflexió per a la indústria aeroespacial espanyola. Sobretot perquè, segons expliquen els seus impulsors, serà la primera vegada en la història que Espanya disposarà d’un vehicle propi per viatjar a l’espai. «Això podria ser el principi d’una nova era», argumenten des de PLD Space, l’empresa encarregada d’aquest projecte, mentre es rematen els últims preparatius abans de l’enlairament inaugural.

Ara mateix només hi ha nou països amb accés directe a l’espai. Després del llançament de Miura 1, Espanya es convertirà en el desè estat amb capacitat per viatjar fins a l’estratosfera. El coet espacial ha sigut dissenyat per enlairar-se, alçar-se a més de 150 quilòmetres d’altitud i per després posar-se sobre la superfície del mar sa i estalvi. En aquest recorregut, d’uns 12 minuts de durada, el vehicle podrà transportar fins a 100 quilograms de materials a l’espai per dur a terme experiments científics en condicions de microgravetat.


¿Quan s’enlairarà la missió?

El coet espanyol s’enlairarà des de la base espacial d’El Arenosillo (Huelva). El vehicle espacial, de 12 metres d’alçària i un de diàmetre, va ser transportat fins a la plataforma de llançament de Huelva l’11 de març. En aquests moments, mentre s’ultimen els preparatius per a l’enlairament, tots els ulls se centren en les previsions meteorològiques. Si els pronòstics es mantenen, la missió s’enlairarà aquest dimecres entre les 5.30 i les 10.00.

En aquests moments, segons expliquen des de la companyia, els equips tècnics de la missió estan centrats a ultimar els preparatius per a l’enlairament. Aquesta fase es viu amb l’habitual frenesí del compte enrere, però, al seu torn, amb la seguretat que «tot va segons el previst». Si tot va bé, Miura 1 alçarà el vol els pròxims dies i, així, entrarà als llibres d’història. «Mai abans havíem vist a Espanya un coet preparat per al seu llançament a l’espai. Mai abans havíem aconseguit aquesta fita amb tecnologia 100% espanyola», va destacar Diana Morant, ministra de Ciència, després de la inauguració oficial del compte enrere per a l’enlairament.

«Mai abans havíem vist a Espanya un coet preparat per al seu llançament a l’espai»

Diana Morant, ministra de Ciència

¿Per què és important aquest coet?

L’enlairament del coet espanyol promet ser una cosa revolucionària. Segons expliquen els científics Francisco José Torcal Milla i Santiago Forcada Pardo en una anàlisi publicada a ‘The Conversation’, l’enlairament de Miura 1 serà una fita per a tota la indústria aeroespacial europea. Fins ara, atès que la immensa majoria dels llançadors espacials són de gran mida, els projectes més petits tardaven molt a arribar a l’òrbita. «Amb Miura, el temps d’espera d’aquest tipus de satèl·lits petits es reduirà enormement i, a més, serà assumible per a empreses i organismes modestos amb pressupostos més reduïts», comenten els experts.

«Amb Miura, el temps d’espera d’aquest tipus de satèl·lits petits es reduirà enormement»

Fa anys que Espanya se serveix dels grans llançadors espacials per posar en òrbita les seves missions. El 2017, per exemple, el primer satèl·lit espia espanyol es va posar en òrbita amb el coet Falcon Heavy de l’empresa nord-americana SpaceX. Més recentment, els nanosatèl·lits catalans ‘Enxaneta’ i ‘Menut’ van solcar el cel a bord del coet rus Soiuz. En tots dos casos, els projectes van estar mesos en ‘stand by’ en espera que els llançadors esmentats estiguessin prou carregats per amortitzar l’enlairament. Després de l’enlairament oficial de Miura 1, el nou coet espanyol, aquests tipus de projectes ho tindran més fàcil per enlairar-se.

¿Per què s’anomena així?

Notícies relacionades

El primer coet espacial espanyol pren el seu nom de la famosa ramaderia de toros Miura. Segons expliquen Torres i Verdú, els fundadors PLD Space i principals ideòlegs d’aquest vehicle aeroespacial, es tracta d’una referència al ‘poder’ d’aquests animals i, al seu torn, recorda un dels símbols més coneguts d’Espanya. Anteriorment, els primers prototips d’aquest coet es van batejar com a Arion (amb referència al cavall de la mitologia grega que, pel seu poder, era capaç fins i tot de solcar les aigües), però, finalment, el nom del projecte es va haver de canviar per evitar confusions amb els coets Ariane de l’Agència Espacial Europea. «Ens vam quedar amb el nom de Miura perquè reflecteix força, coratge i energia», expliquen des de l’empresa.

«Ens vam quedar amb el nom de Miura perquè reflecteix força, coratge i energia»

La història del primer coet espacial espanyol comença, com tot bon relat, amb el somni de dos joves universitaris. De fet, els primers esbossos d’aquest projecte van sorgir quan Raúl Torres i Raúl Verdú, els fundadors de PLD Space, encara estaven acabant les seves respectives carreres universitàries. En aquell moment, amb només 23 anys, Torres i Verdú van començar a esbossar la idea d’un llançador reutilitzable completament dissenyat i fabricat a Espanya. Els seus somnis van començar a prendre forma el 2011, quan tots dos van llogar un ‘coworking’ de tan sols nou metres quadrats per començar a establir els fonaments d’aquest projecte espacial que promet entrar directe als llibres d’història.