Estudi científic

Reduir un 25% el trànsit a Barcelona permetria evitar més de 200 morts per contaminació a l’any

Un estudi liderat per ISGlobal i el Barcelona Supercomputing Center mostra com la millora de la qualitat de l’aire té un impacte directe en la salut pública

Barcelona tindrà un sistema pioner per predir la contaminació per hores i carrer a carrer: «És el model més sofisticat que s’ha fet mai»

Reduir un 25% el trànsit a Barcelona permetria evitar més de 200 morts per contaminació a l’any

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Un estudi liderat per dues de les grans institucions científiques de Barcelona, l’Institut ISGlobal i el Barcelona Supercomputing Center (BSC - CNS), estima que reduir un 25% el trànsit de vehicles que circulen per la ciutat permetria evitar més de 200 morts prematures a l’any derivades de la contaminació de l’aire. Segons expliquen els autors d’aquest treball, les anàlisis demostren que la reducció del trànsit permetria millorar substancialment la qualitat de l’aire a la ciutat, reduir les concentracions de gasos nocius com el diòxid de nitrogen (NO2) i minimitzar així alguns dels impactes més nocius de la pol·lució en la salut ciutadana. «Aquest estudi té com a objecte Barcelona, però també serveix com a exemple a altres ciutats per entendre l’impacte que poden tenir les polítiques dirigides a disminuir la contaminació atmosfèrica», explica Mark Nieuwenhuijsen, director del programa de clima, contaminació atmosfèrica, natura i salut urbana d’ISGlobal.

«Aquest estudi té com a objecte Barcelona, però també serveix com a exemple a altres ciutats per entendre l’impacte de les polítiques dirigides a disminuir la contaminació»

L’anàlisi, publicat aquest mateix dimarts a la revista científica ‘Health & Place’, ha evualuat l’impacte de tres escenaris diferentsrelacionats amb la reducció de trànsit a la ciutat. El primer, derivat de la implementació de l’antic Pla de Mobilitat Urbana 2018-2024, en què es contemplen mesures com la creació de superilles i eixos verds. El segon, amb la posada en marxa d’una zona de baixes emissions. I el tercer, amb mesures específiques d’urbanisme tàctic enfocades a la reducció del trànsit i en què, a més, es contempla l’electrificació del port de Barcelona. A partir d’aquí, els investigadors van crear una sèrie de models basats, d’una banda, en dades reals de mortalitat associada a la contaminació a Barcelona i, d’altra banda, estimacions de què passaria en cas d’aplicar un altre tipus de polítiques per reduir la pol·lució atmosfèrica. 

Notícies relacionades

Segons expliquen els investigadors que han portat a terme aquesta anàlisi, en cadascun dels escenaris estudiats es va observar un impacte molt diferent tant en els nivells de qualitat de l’aire com en el seu impacte en la salut pública. En el primer escenari, per exemple, es va observar una reducció del 6% de la pol·lució atmosfèrica i això, al seu torn, es va associar a unes 67 morts evitables a l’any derivades de la contaminació. En el segon cas, es va observar una disminució del 17% de contaminats atmosfèrics i unes 199 morts evitades per any. I en el tercer, en què es contempla la combinació d’una reducció del 25% del trànsit rodat amb l’electrificació del port, cosa que provocaria una reducció pròxima al 20% en els nivells de pol·lució de l’aire, especialment en el cas del diòxid de nitrogen (NO2), i una reducció de més de 288 morts a l’any.

Els models indiquen que, si s’apliquessin aquestes mesures per reduir la pol·lució a la ciutat, «els descensos en la mortalitat es concentrarien especialment al centre de la ciutat, ja que és aquesta la zona amb els nivells de contaminació més elevats», tot i que també es podrien esperar beneficis en altres àrees de la metròpolis.