Guillaume Duverdier, president de Heineken España
«Si no cuidem l’hostaleria, podem perdre una part important del nostre patrimoni cultural»
La cervesera ha invertit més de 150 milions d’euros en ajuts directes a l’hostaleria
Guillaume Duverdier, president de HEINEKEN España, destaca la importància del sector hoteler al nostre país. «El bar és més que un bar», afirma. La cervesera ha invertit més de 150 milions d’euros en ajuts directes, formació, préstecs a clients i altres programes de recolzament a l’hostaleria afectada per la crisi de la Covid-19.
La crisi sanitària amenaça d’allargar-se almenys sis mesos i el gener està sent un mes complex. ¿Com es prepara Heineken?
Ens enfrontem a una crisi estructural, els efectes econòmics de la qual no desapareixeran quan ho faci la crisi sanitària. El context és extremadament reptador. Especialment per a un negoci com el nostre, la cervesa, que sempre ha estat vinculat al gaudi social i que depèn en gran manera de l’hostaleria, un dels sectors més impactats.
En la família HEINEKEN España veiem el 2021 com un any de transició, entenent que la nostra evolució dependrà en gran manera de com evolucioni la pandèmia, però també de la capacitat de reacció i adaptació de tots. Per això ens esforcem per respondre a la incertesa amb agilitat i empatia, amb l’ànim de ser part activa de la recuperació del país. Amb prudència financera i una visió a llarg termini que des del primer moment ha posat el focus en el més important, les persones, els nostres empleats i clients.
¿Quin paper jugarà l’hostaleria en la recuperació del país?
Soc conscient que l’hostaleria a Espanya és un dels sectors més dinàmics de la seva economia. Quan els bars van bé, el país funciona. Ja van provar la seva capacitat per reinventar-se després de la crisi del 2008, liderant els primers indicis de la recuperació, i estem segurs que tornaran a fer-ho si compten amb els recolzaments necessaris.
Ho sabem i, sobretot, ho desitgem. Perquè, a Espanya, el bar és més que un bar. Forma part de l’estil de viure espanyol, d’aquesta identitat cultural que ens defineix dins i fora de les nostres fronteres. És el lloc on sorgeixen els negocis, la cultura. És la veritable xarxa social. I aquest vincle emocional es fa encara més fort quan pensem en tots els implicats en la seva activitat diària. La indústria agroalimentària, els serveis financers o els transportistes, entre d’altres. El negoci del bar transcendeix la barra, comença al camp i arriba a suposar entorn del 20% del nostre PIB si tenim en compte tots aquests sectors estratègics.
El missatge i els recolzaments han de ser en especial importants quan es dirigeixen al sector de l’hostaleria, que travessa una difícil situació amb motiu de la pandèmia per la Covid 19. ¿Què està fent la seva empresa per ajudar-los?
Més de la meitat dels bars d’Espanya són clients nostres, i això fa que entenguem molt bé les seves necessitats i el paper que juguen en la societat. Per això, des del primer moment les nostres marques Heineken, Cruzcampo i Amstel es van bolcar amb els bars amb un compromís real i tangible, que els ajudés a mantenir les portes obertes.
Com a resultat, aquest any ja hem invertit més de 150 milions d’euros en ajuts directes, formació, préstecs a clients i altres programes de recolzament al sector. Amb una visió a curt, mitjà i llarg termini, que pretén fer la seva situació una mica menys dura, ajudar-los a impulsar els seus negocis i afrontar el futur. Demostrant que som veritables socis de l’hoteler.
Amb aquest esperit va néixer el moviment social #FUERZABAR, que va arrencar amb l’aportació de més de 21 milions de productes gratuïts per fer la reobertura dels bars una mica menys dura i avui segueix viu.
¿Com veu la situació a Espanya, respecte a la dels nostres veïns europeus?
Com a membre del Comitè Executiu de HEINEKEN a Europa i per la meva trajectòria internacional, tinc clar que, si hi ha un lloc on s’ha de cuidar l’hostaleria, és a Espanya. Gairebé el 70% de tot el consum de cervesa al nostre país té lloc en moments d’oci fora de casa, cosa que demostra la seva importància. L’hostaleria hauria de ser tractada com un sector de primera divisió. Pel paper que juga en l’economia nacional, molt més destacat que a cap altre país europeu. Però, sobretot, pel rol social que exerceix. Si les previsions del sector es compleixen i la tercera part dels bars que hi havia el 2019 abaixen la persiana, perdrem massa: prop d’un milió de llocs de treball i una part molt important del nostre patrimoni cultural.
Parlant del futur de l’hostaleria, ¿com es pot reinventar el sector per superar l’impacte d’aquesta crisi?
La situació que avui vivim ens ha d’ajudar a definir les bases de l’hostaleria del futur. A tots ens fa por la incertesa, però quan les regles canvien, s’obre davant de nosaltres un món d’oportunitats. I tenim tot el necessari perquè els nostres hotelers les puguin aprofitar: el talent, les ganes i el recolzament de marques ciutadanes com Cruzcampo, decidides a jugar un paper rellevant en aquest procés.
Sota aquest plantejament va néixer Talent Cruzcampo, una plataforma de transformació de l’hostaleria
des de la formació, professionalització i orientació, que posa la nostra experiència, els nostres recursos i la nostra relació amb els clients al servei d’una cosa que està per sobre del nostre negoci, ajudar els seus futurs professionals: els joves. Centrant-nos en aquest col·lectiu, un dels més afectats per la crisi, volem contribuir a generar oportunitats d’ocupació per a ells i preparar-los per impulsar la transformació en el sector hoteler.
¿Economia o salut? ¿Quina ha de ser la prioritat?
Salut i economia van de la mà. Lògicament, en la família HEINEKEN sempre hem tingut clares les nostres prioritats: cuidar les persones, en el nostre cas el nostre equip i els clients. Però també sabem que s’ha de pensar a llarg termini i per a això necessitem una sostenibilitat econòmica. Només així podrem aconseguir l’anhelada recuperació del nostre país. No es tracta d’elegir, sinó de buscar solucions favorables a tots dos i no culpabilitzar sectors com el de l’hostaleria. Les dades demostren que els bars poden ser llocs segurs i estan fent esforços molt importants per adaptar-se a les noves regulacions en termes de seguretat i salut.
Els resultats del 2019 ens han permès afrontar les conseqüències del coronavirus i contribuir a la situació aportant valor a la societat. Així, el 2020 ens hem enfocat a protegir la nostra gent, garantint la salut del nostre equip i aportant-los seguretat, mantenint el compromís de no fer cap erto durant l’any. Gràcies a això, i al compromís de tots els membres d’aquesta gran família, hem pogut continuar operant en tot moment perquè les nostres cerveses no faltin a cap casa. A més, ens hem bolcat amb l’hostaleria, el cor del nostre negoci, per fer la seva situació una mica menys dura i ajudar-los a seguir endavant. Tot això, sense oblidar la nostra ambiciosa agenda de sostenibilitat mediambiental, conscients, ara més que mai, que la nostra salut depèn de la salut del planeta.
¿Com s’articula aquest compromís amb la sostenibilitat?
A HEINEKEN sempre hem pensat en verd, i l’estratègia de sostenibilitat de la companyia és inherent a l’ADN de la nostra companyia. Elaborem cerveses que agradin al món, és a dir, a les persones i al planeta. Per això la sostenibilitat, tant social com mediambiental, està integrada en el nostre model de negoci i és una palanca natural del nostre creixement. Aprofitem la potència de les nostres marques perquè la nostra contribució arribi més lluny, al llarg de tota la cadena de valor, del camp al bar.
No ha de resultar fàcil articular un pla de tals dimensions en una empresa multinacional com Heineken
Al contrari, aquesta dualitat ens beneficia a tothom. En la família HEINEKEN pensem que ser a tot el món implica cuidar tot el món, per això la nostra estratègia de sostenibilitat combina la potència global amb la diversitat local. Alineem els nostres objectius globals amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’ONU, per apuntar més alt; i posem en marxa el nostre full de ruta a Espanya amb un enfocament local, ocupant-nos dels temes que preocupen aquí i ara. A més, ens inspirem en experiències d’èxit en altres mercats per guanyar en eficàcia i agilitat. Així, tot el que aprenem suma i ens ajuda a aportar més valor.
Heineken pretén convertir-se en una cervesera zero emissions. ¿Quin és el seu full de ruta per arribar a un objectiu tan lloable?
Notícies relacionadesEl canvi climàtic és un dels reptes més grans del segle i una àrea prioritària en el nostre compromís amb la naturalesa, que se centra a reduir les emissions de CO2 i protegir les fonts d’aigua. Dos grans problemes per a l’ésser humà i per a la nostra companyia, que a Espanya són especialment urgents pels efectes de l’escalfament global i l’escassetat d’aigua.
La nostra ambició és convertir-nos en la primera cervesera espanyola zero emissions abans del 2025. Fa anys que treballem amb aquest objectiu i cada pas que fem suposa un important avanç per arribar a la nostra meta. Ja som la primera cervesera d’Espanya que elabora els seus productes exclusivament amb electricitat 100% renovable. Més de 4.200 milions de cerveses a l’any elaborades amb el poder del sol. Les nostres fàbriques avancen constantment en el reciclatge o reutilització dels residus generats en l’elaboració de cervesa, que a plantes com la de València ja s’integren al 100% en un sistema d’economia circular. I ben aviat la nostra planta de Jaén es convertirà en la primera fàbrica cervesera neutra en carboni d’Espanya i d’Europa dins de la seva categoria, ja que funcionarà exclusivament amb energia renovable. Allà elaborarem les nostres primeres cerveses amb sabor 10 i emissions 0.
Compartir l’article
- METRO Territori desencalla la construcció de dues estacions de l’L9
- La felicitació del president "Sou la força de Catalunya"
- La gestió de la dana Sánchez va oferir la mateixa ajuda a València que a tres autonomies més
- Judici per violació a Avinyó La fiscalia demana 20 anys per a Dominique Pelicot, la màxima pena possible
- Els patinets surten de la ciutat
- Un canvi d’armari d’hivern sostenible
- INNOVACIÓ Una eina catalogarà l’art flamenc importat
- Temporada d’exposicions Zurbarán i ‘Tinta contra Hitler’, grans fites del MNAC per al 2025
- LITERATURA Irene Zurrón i Víctor Recort guanyen ex aequo el premi Documenta
- ‘AMUNT EL TELÓ PER VALÈNCIA’ L’escena s’emociona amb València