Bancs

Crèdit Suisse i Fitch insten la banca espanyola a racionalitzar els seus recursos

Espanya, el país europeu amb més oficines bancàries per habitant

1
Es llegeix en minuts

Espanya és el país europeu amb més oficines bancàries per habitant. Ho certifica un informe sobre la banca europea de Credit Suisse, que afirma que Espanya compta amb 56 oficines per cada 100.000 habitants, una xifra molt per sobre de les 20 que, de mitjana, hi ha a la Unió Europea.

L’anàlisi del banc suís observa «una gran variació en el nom de sucursals per habitant entre Europa» deguda, en part, a factors com la població, densitat i penetració així com el nivell de comoditat en l’ús de la banca per internet. «Existeix una correlació entre la densitat de sucursals i la rendibilitat bancària, cosa que podria indicar el potencial d’estalvi per als mercats més saturats com Espanya i Itàlia», apunta l’esmentat informe.

La variació és destacada, segons remarca l’anàlisi. Mentre a l’extrem dels països amb menys oficines bancàries trobem els Països Baixos, Suècia o Alemanya, amb menys de 20 per cada 100.000 habitants, al costat dels que tenen més, se situen França i Itàlia, entorn de 40 cada 100.000 habitants i, finalment, Espanya, amb prop de 56 per cada 100.000 habitants.

Són diversos els analistes que s’han fet ressò del gran nombre d’oficines bancàries existents a Espanya. Fa uns dies, l’agència Fitch reconeixia «la important racionalització de sucursals en els últims anys» però remarcava que «Espanya encara té una de les proporcions de sucursals bancàries per mida de població entre els països d’Europa occidental» i instava a racionalitzar.

En la mateixa línia, l’agència alemanya Scope detallava en un recent informe que «en alguns països del nord d’Europa, com els Països Baixos, una sola sucursal pot atendre fins a 10.000 clients. Això és aproximadament set vegades el número de clients atesos de mitjana per una sucursal bancària a Espanya».

Notícies relacionades

Scope remarcava que, des de la crisi financera, els bancs espanyols han fet dràstics esforços per millorar la seva eficiència. De fet, l’anàlisi remarcava que la crisi financera va afectar de manera seriosa el model de banca de proximitat existent a Espanya.

Des de Scope, feien èmfasi en la transformació en els models operatius de la banca «a causa dels ràpids canvis en els comportaments dels clients», que «estan adoptant activament noves tecnologies». Aquesta transformació s’ha vist accelerada per la pandèmia del coronavirus i vaticinaven que pot comportar «la desaparició de les sucursals bancàries».

Temes:

Empreses