Triple sostenibilitat

Col·laboració al sector de l’aigua: un full de ruta per superar l’emergència sanitària i contribuir als ODS

Aqualia presenta ‘Conversa’, el seu informe de Sostenibilitat 2020, en el qual ret comptes de l’acompliment realitzat durant l’emergència de la Covid-19

Col·laboració al sector de l’aigua: un full de ruta per superar l’emergència sanitària i contribuir als ODS

SHUTTERSTOCK

4
Es llegeix en minuts

Aqualia publica el seu Informe de Sostenibilitat 2020, on col·loca en el centre la conversa amb els ciutadans i la resta dels grups d’interès per continuar avançant en el compliment de l’Agenda 2030, un dels principals compromisos de la companyia. Sota el títol de #Conversa, l’informe d’aquest any suposa la continuació del procés d’escolta iniciat el 2019, quan es va realitzar una profunda anàlisi de materialitat estratègica i una escolta activa a més de 18.000 persones. La companyia assenyala el diàleg i la col·laboració amb tots els agents socials com els dos eixos sobre els quals donar resposta als nous reptes postpandèmia i continuar contribuint als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), presents en l’estratègia d’Aqualia des de fa anys.

«El 2020 ha sigut un any molt complicat en el qual hem hagut d’atendre la urgència sanitària sense deixar de banda l’emergència climàtica, que tant ocupa i preocupa els ciutadans i les institucions», explica Félix Parra, CEO d’Aqualia, en l’entrevista que obre l’informe. Allà, el primer executiu posa èmfasi en la feina realitzada pels treballadors, designat com un col·lectiu essencial durant la pandèmia. «Sempre han demostrat que tenen una gran vocació de servei públic; i avui podem dir que, gràcies a aquest esperit, hem aconseguit donar resposta a un dels desafiaments més grans a què s’ha enfrontat la humanitat», remarca el CEO.

De fet, malgrat la crisi generada pel coronavirus, l’empresa ha augmentat un 10,7% la seva plantilla, que supera ja els 10.500 empleats a 17 països. La companyia dona servei a 29,6 milions de persones –un 16% més que l’any passat. Totes aquestes dades situen Aqualia com la quarta empresa a Europa i la novena del món per població atesa, segons l’últim rànquing (2021) de la publicació internacional ‘Global Water Intelligence’ (GWI).

Des de la companyia remarquen l’esforç realitzat per garantir el benestar de totes les persones, no només dels seus treballadors, durant l’emergència sanitària. Com recull el document, s’ha realitzat un important desplegament en consideració al client. Aquest esforç ha sigut positivament valorat pel 83% dels ciutadans a Espanya. Durant l’any 2020 la demanda d’atenció a través de mitjans remots va créixer de manera inèdita. Els mitjans tècnics i humans disposats a través de la plataforma multicanal ‘Aqualia contact’ han sigut valorats de manera positiva pel 97% dels usuaris.

L’adaptació a la nova realitat del coronavirus no va suposar l’alentiment del compromís d’Aqualia amb la sostenibilitat, un dels pilars de l’estratègia corporativa de la companyia. Al contrari, Aqualia ha reforçat les seves accions per pal·liar l’emergència climàtica o l’estrès hídric. Així, per exemple, en els últims mesos han subscrit un programa de compra d’energies renovables i un projecte d’instal·lació de plaques fotovoltaiques que suposaran una reducció d’emissions per valor de 16.200 tones de CO2 a l’any; i han aconseguit incrementar la reutilització d’aigües residuals un 10,9% sobre l’exercici anterior, a més de reforçar l’R+D+i com a punt clau per millorar els seus indicadors mediambientals.

«Durant l’exercici 2020 hem modificat el nostre programa de digitalització i reorientat les prioritats. A tall d’exemple, hem donat un fort impuls al desenvolupament i desplegament de l’eina Water Analytics (WA) per gestionar l’aigua de manera més intel·ligent a les ciutats i reduir així la petjada hídrica, o implantar sistemes que optimitzin els temps de lectura de comptadors», explica Félix Parra, que incideix en la importància de la tecnologia com a oportunitat per millorar el servei als ciutadans. En aquest punt, durant el 2020 la companyia va invertir gairebé dos milions d’euros en el desenvolupament d’eines tecnològiques i va mantenir 21 projectes d’innovació –als quals s’han dedicat més de cinc milions d’euros, un 19% més que el 2019. Aquestes investigacions se centren en la circularitat de l’aigua i la transformació de residus en recursos, les energies renovables, els biocombustibles i biofactories i altres projectes relacionats amb la neutralitat en carboni.

Contribució tangible als ODS 

Notícies relacionades

En un any clau que ha deixat patent la interdependència entre les persones i el planeta, Aqualia ha reforçat els seus compromisos també amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, obtenint el reconeixement de diverses institucions pel seu acompliment. De fet, la companyia ha sigut el primer operador del cicle integral de l’aigua a obtenir la certificació en sostenibilitat basada en la seva contribució als ODS, i ha obtingut el reconeixement de les Nacions Unides i el Centre PPPs for Cities, que avala el seu impacte econòmic i social com a col·laborador dels governs per implementar projectes per a la gestió de l’aigua. Amb l’adhesió al Pacte Mundial com a socis de ple dret, la incorporació a l’aliança StepbyWater o la pertinença a més de cinquanta associacions, la companyia ha volgut remarcar la seva aposta per les aliances com a catalitzador per complir les metes i objectius de l’Agenda 2030.

Finalment, des de la companyia també volen destacar l’aprovació del seu Pla Estratègic de Sostenibilitat 2021-2023, una de les grans fites assolides els últims mesos després d’un exhaustiu procés de treball. Amb ell, Aqualia compatibilitza els plans a llarg termini amb els objectius concrets que li permetin mesurar l’impacte de les seves accions. «La seva posada en marxa permet definir projectes, accions i indicadors d’acompliment i així mesurar la nostra contribució al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Avui és més necessària que mai la traçabilitat que aquest pla ens facilita, tant per quantificar els nostres progressos i retre comptes al Consell d’Administració com per respondre a les demandes de la societat i comptar amb una capacitat de millora permanent», conclou Parra.

Temes:

Empreses