Sanitat
La Fundació Jiménez Díaz, l’hospital madrileny amb millors nivells de satisfacció
Segons el ‘Monitor del sistema hospitalari de la Comunitat de Madrid’, aquest centre lidera el rànquing dels hospitals d’alta complexitat de la CAM
La Fundació Jiménez Díaz és l’hospital madrileny amb millors nivells de satisfacció, segons el ‘Monitor del sistema hospitalari de la Comunitat de Madrid’, que elabora ‘PlantaDoce’. El segueix de prop l’Hospital Universitari Puerta de Hierro i l’Hospital Clínic San Carlos.
‘Planta Dotze’ publica el segon informe del seu ‘Monitor del sistema hospitalari de la Comunitat de Madrid’, en el qual analitza l’eficiència econòmica i operativa dels centres de la regió.
Per realitzar aquesta sèrie d’estudis, el mitjà especialitzat en sanitat es basa en les dades públiques dels mateixos hospitals –La Paz, Ramón y Cajal, Fundació Jiménez Díaz, Clínic San Carlos, Gregorio Marañón, 12 de Octubre, Puerta de Hierro de Majadahonda i La Princesa–, tenint en compte aspectes com la despesa, la satisfacció dels pacients, les llistes d’espera, els avanços en digitalització o la lliure elecció de centre dels hospitals de referència de la regió.
Si bé al primer informe el monitor va analitzar els nivells d’eficiència dels hospitals d’alta complexitat de la CAM, en aquest segon se centra en la satisfacció dels pacients, per a la qual cosa té en compte indicadors com la qualitat dels serveis hospitalaris, l’atenció clínica rebuda, la cartera d’especialitats o les llistes d’espera.
Així, l’estudi assenyala que l’Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz és el centre que presenta els millors nivells de satisfacció per part dels seus usuaris, amb un 93,94%; seguit per l’Hospital Universitari Puerta de Hierro de Majadahonda, amb un índex de satisfacció del 93%; i l’Hospital Clínic San Carlos, amb un 90,47%. En l’extrem oposat, tanca el llistat, amb menys satisfacció, l’Hospital Universitari de La Princesa, amb un 87,58%.
Si es tenen en compte altres indicadors que mesuren la satisfacció hospitalària com el relatiu a la informació que proporcionen els hospitals als pacients, la humanització en l’hospitalització i el tracte dels professionals, així com la satisfacció amb l’habitació, el rànquing d’hospitals mostra com alguns centres es posicionen entre els millors llocs en diversos d’aquests.
En concret, la Fundació Jiménez Díaz lidera també el rànquing de satisfacció amb la humanització en urgències als hospitals d’alta complexitat, amb una quota del 87,1%, per davant del 84,4% del Puerta de Hierro, el 82% del Clínic San Carlos i el 81,8% del Gregorio Marañón. Així com en matèria de consultes externes, on la taxa de pacients satisfets és més gran a la Fundació Jiménez Díaz, amb un 88,7%, seguit del Puerta de Hierro, amb un 86,4%, i el Clínic San Carlos, amb una taxa de satisfacció del 86%.
Quant a la informació que proporcionen els hospitals als pacients, lidera el rànquing el Ramón y Cajal, seguit del Gregorio Marañón i la Fundació Jiménez Díaz, tots tres amb quotes entorn del 92%.
En matèria d’humanització en hospitalització, encapçala la llista l’Hospital Universitari Puerta de Hierro, amb un 90,8%, gairebé empatat amb el Ramón y Cajal, amb una taxa del 90,4%. La Fundació Jiménez Díaz completa el podi amb prop d’un 90%.
Aquests tres centres lideren també l’índex de satisfacció amb el tracte i l’amabilitat dels professionals mèdics, tot i que en aquest cas amb índexs que superen el 95%; i de satisfacció global amb l’habitació, amb taxes del 93,2% en el cas del Puerta de Hierro, del 81,4% a la Fundació Jiménez Díaz i del 78,7% al Ramón y Cajal.
Més disputada està la classificació respecte a la satisfacció amb la humanització en cirurgia ambulatòria, on el Puerta de Hierro es desmarca amb un 94,4%, seguit del Clínic San Carlos i el Ramón y Cajal, amb un 91,7% i un 91,1%, respectivament.
Més recomanats
Amb relació a les reclamacions i les recomanacions, l’Hospital Universitari Puerta de Hierro es posiciona com el centre més recomanat juntament amb la Fundació Jiménez Díaz, seguits per d’altres com l’Hospital Universitari Ramón y Cajal o l’Hospital General Universitari Gregorio Marañón.
Notícies relacionadesPel que fa a les reclamacions, per cada 10.000 actes assistencials, la Fundació Jiménez Díaz va tenir un índex de reclamacions de 4,9, lluny del segon amb menys reclamacions, l’Hospital Universitari La Paz, amb 10,15. En tercer lloc es troba l’Hospital Universitari Puerta de Hierro de Majadahonda, amb un índex de 15,62. En el costat oposat de la classificació, l’Hospital Universitari 12 de Octubre, que es posiciona com el complex amb més nombre de queixes, amb un índex de 23,52.
Finalment, aquesta satisfacció generalitzada té el seu reflex també en el balanç net entre entrades i sortides derivades de la lliure elecció de manera que, mentre que la Fundació Jiménez Díaz n’ha mantingut sempre un saldo positiu, La Paz, el Ramón y Cajal i l’Hospital Universitari de La Princesa l’han mantingut en negatiu des del 2012, i el 12 de Octubre només va presentar un saldo positiu el 2016.