Dies amb superdescomptes

Com no fondre la targeta pel Black Friday: aquests són els consells de l’OCU

Com no fondre la targeta pel Black Friday: aquests són els consells de l’OCU
2
Es llegeix en minuts

La idea és bona: el novembre sol ser un mal mes per al consum després de la costa de setembre i en vigílies del Nadal. Així que als Estats Units van concebre un dia de grans descomptes per donar el tret de sortida a la campanya de compres de Nadal. La data no és trivial. Van decidir posar-la després del Dia d’Acció de Gràcies, una de les grans festes nord-americanes. Així va néixer el Black Friday, que se celebra l’últim divendres de novembre; aquest any, en concret, el dia 25. L’invent va ser un èxit, la vena consumista va tornar a brotar i el ja cèlebre ‘divendres negre’ es va propagar més ràpid que Halloween, que ja és dir.

Espanya no se’n va salvar, però a més va decidir jugar la partida pel seu compte: l’any següent no va ser un dia, sinó un cap de setmana de rebaixes. I després va durar la setmana del dia D. Ara cada comerç dicta les dates al seu gust i, en la majoria de casos, el Black Friday s’allarga des de la setmana abans fins a la setmana de després. Vaja, que dura més que el saldo de la targeta de dèbit –i de crèdit–. Per no tirar la casa per la finestra al veure tants xollos, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) aconsella com treure partit als millors descomptes.

Compra intel·ligent

L’OCU recomana fer una compra intel·ligent durant el Black Friday. En altres paraules, cal evitar la impulsivitat, ja que tants descomptes ens poden fer comprar productes que no necessitem o als quals, poc després, no donarem ús. Un caprici està bé, però és aconsellable fer una llista dels desitjos i necessitats que tenim per ponderar quina compra val la pena.


Establir un pressupost (i complir-lo)

Una altra recomanació als consumidors és la de determinar quin preu estem disposats a pagar per allò que volem o necessitem. Per això és molt important establir un pressupost del que podem gastar pel Black Friday, en línia amb els nostres estalvis i poder adquisitiu. Una mesura indispensable és complir el límit i saber parar de gastar.

Fer un seguiment dels preus

La «llista de la compra» del Black Friday s’ha de fer amb temps. Per dues raons. La primera: per comprovar si el suflé del desig es manté o si s’ha convertit en una compra irracional. La segona, perquè és aconsellable fer un seguiment dels preus dels productes que volem comprar. Amb l’excusa dels grans descomptes, moltes marques apugen els preus abans del dia assenyalat i, malgrat els grans descomptes, en surten guanyant. De fet, l’OCU va denunciar que el «divendres negre» del 2021 hi va haver més pujades de preu que baixades.

Comparar preus i condicions

Posats a monitoritzar el preu dels productes que volem, l’OCU suggereix que també els comparem entre diferents botigues, ja que pot variar. I no només això. També cal contrastar les condicions de venda, ja que pot ser que un producte sigui molt barat perquè no admet devolucions o perquè té uns càrrecs o terminis diferents.