Consum
Davant un altre incert Black Friday: la previsió de despesa continua pitjor que abans de la pandèmia
L’optimisme i esperança del comerç xoca amb diverses previsions que suggereixen que la gent consumirà menys aquest any per la inflació
Cinc dies perquè arribi oficialment el Black Friday i la paraula torna a ser ‘incertesa’. Per tercer any seguit, aquesta campanya d’ofertes i descomptes que molts comerços han començat a principis o meitat de novembre arriba al seu gran dia, divendres vinent, 25 de novembre, amb perspectives agredolces. D’una banda, l’optimisme dels grans comerços; de l’altra, el pessimisme de les enquestes d’intenció de despesa; i, enmig, la inflació.
Grans magatzems, centres comercials i establiments de zones turístiques s’han mostrat convençuts fins ara que la campanya serà més que bona. En primer lloc perquè a principis de mes encara no havien detectat la reducció dràstica del consum que es preveia per després de l’estiu, amb la qual cosa la intuïció els deia que tot continuaria així. També perquè el temps ja ha començat a canviar, un fenomen que esperen que animi a la compra de roba d’hivern acumulada per l’extraordinària prolongació de la calor. Finalment, precisament per la inflació: davant una situació econòmica que amenaça principalment el poder adquisitiu del client potencial, el descompte es pot fer molt més atractiu.
La qüestió és que la situació no para de complicar-se. La setmana passada, l’Institut Nacional d’Estadística (INE) va confirmar que el mes havia començat amb l’alça de preus més pronunciada per a l’alimentació en gairebé 30 anys. I aquest és dels grups de productes que més afecten el consum de les llars.
«En aquest context, i amb l’amenaça d’una recessió imminent, arriba un Black Friday en què les famílies seran molt més prudents a l’hora de fer alguna compra», exposa el comparador de preus Idealo després de portar a terme una enquesta de projecció de consum en el Black Friday. En aquest treball es mostra, entre altres coses, que el 41% dels consumidors no tenen intenció de comprar res durant aquestes dates, i que bona part dels que sí que ho faran pretenen gastar menys que l’any passat. Si bé llavors la despesa mitjana va ser, segons aquesta plataforma, de 271 euros, aquest any el 49% assegura que preveu gastar menys de 200 euros.
La consultora experta en ‘marketplaces’ (portals de venda que afegeixen productes de diverses empreses) Tandem Up arriba a una conclusió semblant. Les dades que maneja aquesta empresa mostren una porció molt més gran de gent disposada a comprar (85%), però també amb menor volum de despesa que altres anys: l’estimació per al 2022 és que la mitjana se situï en els 183 euros, una xifra considerablement inferior als 200 euros que anticipaven els mateixos informes de l’any passat o d’abans de la covid.
El comparador financer Banqmi redueix encara més la xifra: la seva enquesta indica que la despesa mitjana estarà en els 123 euros, el nivell més baix des que l’empresa elabora l’enquesta. I fins i tot Adevinta, propietària de portals com Milanuncios, Coches.net i Motos.net, que ofereix dades una mica més optimistes –més nombre de gent incrementant despesa (26%) que reduint-la (18%)–, també conclou que la majoria mantindrà a tot estirar la mateixa despesa que el 2021.
Inflació i incertesa
«Estem en un moment molt complex, molt afectat pel context de crisi energètica, inflació i per un escenari d’incertesa que genera ansietat: la gent comença a adonar-se que cada vegada té menys poder adquisitiu, que amb els seus diners pot fer cada vegada menys coses», exposa el professor de màrqueting a Eada Business School, Martín Vivancos. «Aquí és on ve la dualitat», indica aquest docent, que davant aquesta situació anticipa dues possibles reaccions: la reducció de les compres o el consum desenfrenat emparat sota la sensació que és merescut després de tants mesos de complicacions. «Pot passar que vingui una època com el Black Friday i el consumidor es llanci», concedeix Vivancos, que en realitat està convençut que un menor poder adquisitiu frenarà el consum compulsiu, una de les grans debilitats que exploten les campanyes de descomptes agressives.
Notícies relacionades«L’objectiu del Black Friday és atraure’t cap a la compra compulsiva», coincideix la professora dels estudis d’Economia i Empresa de la UOC, també experta en màrqueting, Ana Isabel Jiménez Zarco. «Però la situació actual que tenim no és la mateixa que fa un any o dos, i això es posa de manifest en el consum: la brutal escalada de preus potser fa que la gent sigui més racional a l’hora de comprar», suggereix.
De tota manera, hi ha espai perquè el comerç conservi l’esperança. Segons assenyala la plataforma Idealo, el 90% de les compres que es fan durant aquesta campanya d’ofertes són espontànies: les sol motivar el nivell de descompte. I segons suggereixen aquests i altres portals, així com diversos experts, de les poques coses que no es posen en dubte és que, de descomptes, n’hi haurà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia