Campanya enganyosa

El 99% de les ofertes de Black Friday no són reals, denuncia l’OCU

L’organització denuncia que els comerços incompleixen la llei de manera reiterada

Los comercios se preparan para las ofertas del Black Friday

Los comercios se preparan para las ofertas del Black Friday / Europa Press / Álex Zea (Europa Press)

1
Es llegeix en minuts

Un de cada quatre consumidors avançarà compres de Nadal durant el Black Friday, segons l’associació empresarial Aecoc. Davant aquesta onada consumista, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) monitoritza des del 19 d’octubre entre 16.000 i 21.000 preus de 1.300 productes d’unes 60 categories diferents. D’aquesta manera, pretén aconseguir una foto significativa de com els establiments afrontaran aquest dia –i ‘black week’– de rebaixes especials, que a més és el tret de sortida de la campanya comercial de Nadal.

La primera conclusió a la qual ha arribat l’OCU és que els preus del Black Friday del 2021, que van pujar de mitjana un 3,3%, en aquesta edició seran encara més cars a causa de la inflació. Aquesta situació, per tant, farà que es frenin les compres i que les ofertes siguin menys significatives en general, avisa l’organització.

I la segona, extreta després de recollir diàriament més de 6.000 preus que apareixen ratllats com si fossin anteriors, revela que el 99% d’aquestes rebaixes no ho són. De fet, el descompte mitjà del 25% anunciat en molts dels comerços suposa en realitat una pujada mitjana del 3% respecte al preu mínim dels dies previs.

Males pràctiques

Notícies relacionades

L’OCU denuncia que amb aquesta mala praxi els comerços incompleixen de manera reiterada l’actual normativa de comerç i, en concret, el seu article 20.1 de la Llei 7/1996 d’Ordenació del Comerç Minorista, recentment modificada per adaptar-la a l’última Directiva Europea, que estableix: «Sempre que s’ofereixin articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat, en cada un d’ells, el preu anterior juntament amb el preu reduït [...]. S’entendrà per preu anterior el menor que hagués sigut aplicat sobre productes idèntics en els trenta dies precedents».

És per aquesta raó que l’organització recomana als consumidors que no es deixin entabanar i anima aquells que detectin algun abús que ho denunciïn a les xarxes socials.