Consum

El comerç ultima la campanya de Nadal amb rebaixes avançades i menor capacitat de descomptes

La majoria d’aparadors anuncien ja descomptes de fins al 50% dies abans de Reis, una tendència que porta una dècada en marxa però que aquest any agafa els empresaris amb més costos per assumir

JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Al passeig de Gràcia de Barcelona ja les anuncien una vintena de botigues. Al centre comercial Gran Via 2, a l’Hospitalet de Llobregat, s’acosten a la trentena. Lluny queden aquells anys d’aglomeracions i cues poc abans de les 10 del matí per ser el primer a estrenar les rebaixes d’hivern una vegada passat Reis: els descomptes i ofertes s’han convertit en una constant. Com a mostra, aquest mig centenar d’aparadors anunciant, pràcticament des de després de Nadal, rebaixes que duraran fins al febrer o al març i que ja poden arribar a ser de fins al 50% o el 70%.

Aquest any, però, a aquesta tendència que fa aproximadament una dècada que està en marxa s’hi suma un context gens afavoridor per al comerciant: la inflació i l’increment de diversos costos alhora han deixat a l’empresari amb un menor marge de benefici, i vendre productes descomptats la setmana abans de Reies no hi ajuda.

«Des de fa un temps, aquest període de rebaixes que estava clarament legislat per la Generalitat de Catalunya, va xocar contra la legislació estatal, i això ha acabat en descontrol», contextualitza el director de la Càtedra d’Escenaris de Futur del Retail de la UPF-BSM, Josep-Francesc Valls, que apunta també cap a l’auge del comerç electrònic com a factor motivador dels descomptes permanents.

El problema, segons el parer del catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra, és que aquest avançament de les rebaixes banalitza el concepte, tant de la campanya concreta d’ofertes, com del mateix preu. «Aquest concepte tradicional de la rebaixa ja no té raó de ser», opina Valls. «¿Què passa quan el comerciant es troba que ha comprat les peces a un preu i que ha acabat venent tota la temporada amb promocions i preu descomptat? Que acaba perdent un marge que abans estava equilibrat», explica.

I en realitat, afegeix, aquest escenari tampoc afavoreix del tot el consumidor, que en principi pot fer les seves compres a un preu més raonable, però cada vegada té una relació més feble amb el comerç. «El consumidor cada vegada està més confós, no sap ben bé què està comprant, ni si està comprant a preu just o si li han apujat el preu abans de rebaixar-lo», aprofundeix Valls.

Adaptació al client

«Per ser competitius hem d’adaptar-nos al client, i el client demana ara tenir en tot moment campanyes agressives», apunta, en canvi, el president de Comertia, associació catalana de l’empresa familiar del ‘retail’, David Sánchez. És cert, reconeix, que això perjudica els marges, però també ho és que incrementa el volum de vendes: si abans hi havia dos mesos molt intensos i després baixava considerablement l’activitat, ara hi ha «micropics» més constants. «El que es troba el client són preus competitius tot l’any, perquè, si no, no vens: el consumidor està a un clic de comparar el preu», afirma.

«No es pot lluitar contra el mercat: el món és cada vegada més global, ara vens físicament, ‘online’, en un ‘marketplace’...», apunta la presidenta de l’Associació de Comerciants de Centres Comercials, Sonia Plaza. Per ella, això no és una cosa necessàriament negativa: «És bo que cadascú s’autoreguli: el que s’està venent a una velocitat correcta, ho deixes, i el que no, que normalment és perquè a la gent no li agrada, l’hauràs de baixar de preu». A més, com que a la majoria de països dels voltants no se celebra la festivitat de Reis, diu, allà les rebaixes comencen just després de Nadal, així que ja és normal anar deixant-se portar per aquest corrent.

Pujada dels lloguers

Notícies relacionades

El que sí que preocupa aquest any als comerciants que representa Plaza és, de nou, com els han incrementat els costos, i més ara amb la pujada dels lloguers per l’IPC. «És un dels costos més importants en ‘retail», explica Plaza. «Això, junt amb la pujada de la llum i de les matèries primeres ens minva el marge», aprofundeix, aprofitant per reclamar que topin les pujades de preus dels lloguers de locals comercials.

De fet, el portaveu de la unió d’eixos comercials Barcelona Oberta, Joaquim de Toca, relaciona amb aquest increment de costos i reducció de marges el fet que aquest any vegi menys establiments amb rebaixes avançades que altres anys. La seva altra aposta és que la campanya de Nadal ha acabat anant bé, cosa que el porta a pensar, conclou, que no hi ha tant gènere acumulat per vendre sigui com sigui.