Consum

Cinc consells per blindar-se i aprofitar millor les rebaixes d’hivern

Després de la detecció de descomptes fraudulents pel Black Friday, l’OCU recomana vigilar els preus temps abans de comprar

Cinc consells per blindar-se i aprofitar millor les rebaixes d’hivern

MANU MITRU

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Pocs dies abans del divendres que se celebrava pròpiament el Black Friday, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va advertir que havia detectat que un 99% dels descomptes anunciats no eren reals. Com a mínim, no rebaixaven el producte sobre el preu més baix dels 30 dies anteriors. Així ho va denunciar també la Generalitat: l’Agència Catalana de Consum i la Direcció General de Comerç van identificar irregularitats en pràcticament la meitat de les ofertes analitzades. Amb aquest teló de fons arrenca una campanya de rebaixes susceptible de presentar les mateixes trampes. ¿Com blindar-se i aprofitar millor aquests descomptes?

Elaborar una llista d’articles

És una de les estratègies imprescindibles, tant per a l’OCU com per a professors experts en màrqueting i consum: començar el procés de compra tenint clar el que es vol comprar. «És recomanable pensar el que fa falta abans de sortir de botigues i elaborar una llista per evitar compres impulsives», assegura l’organització de consumidors a la seva última guia de consells. «Decideix el que vols comprar i fins a quin preu estàs disposat a pagar per això abans de temps», inclou al seu decàleg el professor d’Economia del Comportament d’ESADE, Pedro Rey.

Fer un seguiment previ del preu

Un cop es té clar el que es vol comprar, el procés ideal seria vigilar la fluctuació del preu d’aquest producte prèviament. És un consell especialment important després de l’acusació de l’OCU i de la Generalitat que diverses empreses van aplicar pel Black Friday descomptes després d’apujar prèviament el preu dels seus articles. Per això l’organisme anima el client a fer un seguiment previ del cost. D’aquesta manera, asseguren, el comprador pot saber si la rebaixa és real o un frau.

Comprovar que apareix el preu antic

El producte rebaixat ha d’haver format part de l’oferta habitual de la botiga durant almenys un mes i, si ha tingut preus diferents, la rebaixa s’ha d’aplicar sobre la xifra més baixa. En tot això, és clau que a l’etiqueta o a la pantalla de compra aparegui el preu que tenia el producte abans de la rebaixa, no només el que val actualment. «Reviseu que els productes mostrin tant el preu original o anterior com el rebaixat o bé el percentatge de descompte», adverteix també l’Agència Catalana de Consum.

Preguntar si hi ha condicions especials

L’OCU recorda en la seva llista de consells per comprar en rebaixes que les botigues físiques només estan obligades a admetre’n la devolució en cas de defecte o tara. De fet, tot i que sí que les acceptin, el reembors no té per què efectuar-se amb diners: les marques tenen dret que aquesta compra es converteixi en una targeta o un val canviable. Per contra, en les compres ‘online’ hi ha un període legal de desistiment de 14 dies durant el qual no fa falta justificar el motiu de la devolució.

Conservar sempre el tiquet o factura

La factura o tiquet de compra, sigui físic o virtual, és vital per poder reclamar posteriorment. «És la vostra garantia i el que necessitareu per reclamar», assegura l’Agència Catalana de Consum. En aquest sentit, l’OCU recomana també decantar-se per comerços adherits al sistema arbitral de consum, perquè en aquest entorn els problemes es resolen d’una manera més ràpida i gratuïta.