Consum

Les rebaixes arrenquen amb millor previsió d’ocupació i vendes després de la urpada de la inflació

La campanya, que pren el testimoni d’un Nadal millor de l’esperat, es traduirà en descomptes menys agressius, però un volum de vendes similar al d’abans de la covid

JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Es pregunti a qui es pregunti, la conclusió és unànime: després d’un octubre fluix i un novembre pitjor del que s’intuïa, la campanya de Nadal ha sigut bona. I amb això com a precedent, les rebaixes d’hivern que, formalment, comencen aquest dissabte, estan cridades a mantenir el nivell. Més quan l’increment del preu de la llum, el transport, l’alimentació i, en alguns casos, la hipoteca, s’ha menjat bona part del poder adquisitiu del client, que, precisament per això, podria trobar més interessant comprar a preu rebaixat. Sigui com sigui, l’expectativa és bona, tant en grans magatzems i centres comercials, com en botigues una mica més petites. I ho és en termes d’ocupació, de volum de vendes i de recuperació de la normalitat precovid.

Formalment, les rebaixes d’hivern començaran aquest dissabte, si bé bona part del comerç ja s’ha avançat amb campanyes de descomptes durant els dies de Nadal. A més, algunes de les grans cadenes que portaran aquest dissabte les rebaixes a les seves botigues físiques –com El Corte Inglés o les firmes d’Inditex (Zara, Stradivarius, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Lefties i Oysho)– han decidit avançar-les a divendres en les seves respectives pàgines web.

El punt de referència per anticipar el possible abast d’aquesta campanya de rebaixes és el Nadal. La conselleria d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya va augurar fa unes setmanes un increment de les vendes del 10% al llarg d’aquestes festes, i l’últim indicador de Comertia, associació catalana de l’empresa familiar del Retail, indica que així ha sigut. En aquest sentit, la previsió de les empreses associades a aquest organisme és vendre gairebé un 7% més aquest primer mes de rebaixes.

I malgrat que això s’atribueix en gran manera a la inflació, que ha incrementat el preu del producte que venen aquestes companyies, el president de l’entitat, David Sánchez, es mostra positiu. «No estem parlant que hi ha un consum desbocat, hi ha un consum raonable molt equiparable al volum del 2019, que és el que hauria de passar», explica, recordant dues temporades entremig molt marcades encara per la pandèmia. «Som positius en relació amb el fet que estem recuperant la normalitat», afegeix.

En aquest sentit, les dades de previsió d’ocupació coincideixen. L’empresa de recursos humans Adecco, per exemple, estima que la campanya del 2023 generarà a Catalunya un 12% més de llocs de treball que l’any passat i que aquesta serà la comunitat on es faran més contractacions. En el conjunt d’Espanya, l’ocupació també millorarà un 9,3% en aquestes dates.

«La tendència que portem ara és bona, cosa que ja és rara, perquè el clima no ha acompanyat, però en general estem contents», apunta la presidenta de l’Associació de Comerciants de Centres Comercials, Sonia Plaza, que se sap, a més de tot l’anterior, entre els últims sectors que se solen veure afectats en cas d’una crisi com la que s’augura per a aquest any. Aquesta portaveu afegeix que el desembre ha sigut un mes prou bo com per donar sortida al gènere acumulat els mesos d’abans, amb la qual cosa no preveu una distorsió en la mecànica o el tipus de rebaixes que s’aplicarien en un any normal.

«Hi ha tal nivell d’incertesa que mai se sap com aniran», opina, més prudent, el president de Barcelona Comerç, associació representativa del comerç de barri, Pròsper Puig, que fins i tot així es col·loca en el bàndol dels optimistes. «Tothom està esperançat que la mateixa inèrcia que han portat les vendes de Nadal aguantin com a mínim tot el gener», indica. «El Nadal ja ha sigut de normalitat absoluta, per tant, si no tenim cap ensopegada, serà una bona campanya», afegeix.

Descomptes menys agressius

Quant al nivell de descompte, les opinions es diversifiquen, tot i que és comuna la idea que dependrà del sector i del tipus de producte. El director de la càtedra d’Escenaris de Futur del Retail de la UPF-BSM, Josep-Francesc Valls, està convençut que en una temporada sense condicions climàtiques pròpies de l’hivern, els productes d’aquest estil acumulats pels comerciants es vendran a preu súper reduït. «En sectors puntuals com la moda o les botigues d’esport especialitzades, que depenen molt de l’estacionalitat, l’‘estoc’ estarà sobredimensionat i segurament faran campanyes més potents amb preus molt competitius», coincideix el president de Comertia.

Notícies relacionades

A la resta de sectors, normalitat, i, conseqüentment, descomptes menys agressius. «Molts anuncien ‘fins a un 50% [de descompte]’ a l’aparador, però després dins no hi ha tanta rebaixa», assegura el portaveu de Barcelona Oberta, entitat que agrupa centres comercials i botigues d’eixos comercials i turístics, Joaquim de Toca. «La campanya de Nadal ha anat bastant bé, és a dir que no hi ha tant gènere a les botigues», explica. Segons la seva postura, és quan sobra molt ‘estoc’ que la botiga executa rebaixes agressives o que avança la campanya.

D’aquesta manera, l’única por, posat sobre la taula pel president de PIMEComerç, la branca de comerç de la patronal de la petita i mitjana empresa Pimec, Àlex Goñi, és que la prudència pel que pugui passar en l’entorn econòmic s’imposi a les ganes de comprar que ha demostrat la gent aquest Nadal. Probablement es comprarà roba, però no està tan clar, diu, que es comprin cotxes, mobles o que algú s’animi a fer-se nova la cuina. «Aquí és on és el fre, perquè les famílies tenen els diners que tenen i ja han gastat en el Black Friday, el Nadal, el Cap d’any, els Reis», contraposa Goñi. «La cosa no és tan pròspera com sembla», conclou aquest portaveu, que s’emplaça a si mateix a meitat o finals de gener per fer balanç real de tota la campanya.