Consum

Els supermercats espanyols descarten el cistell de consum antiinflació que instaurarà França

Les grans cadenes de distribució creuen que una mesura així danya la seva reputació a la llarga i que és beneficiosa només per a una part de la població

Els supermercats espanyols descarten el cistell de consum antiinflació que instaurarà França

MANU MITRU

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Ho va demanar la ministra Yolanda Díaz per activa i per passiva, ho va intentar Carrefour i el tema va ocupar la primera línia de debat públic durant setmanes, però, mesos després, els supermercats espanyols continuen convençuts que un cistell de consum a preu limitat no és una bona idea. Així ho mantenen el dia després que França hagi anunciat un acord entre el Govern i les grans distribuïdores del país pel qual aquestes vendran durant el segon trimestre d’aquest any centenars de productes a un preu més baix del que és habitual. Ho faran segur Carrefour i Intermarché, que van assegurar ahir que ja tenien preparats lots amb fins a 200 i 500 productes a preu rebaixat.

I davant d’aquesta situació, la pregunta ha sigut inevitable: ¿i a Espanya, què? Fonts del sector de la gran distribució asseguren que aquí l’oposició dels supermercats és rotunda. Primer perquè el precedent ha demostrat, segons ells, que una mesura així se’ls acaba girant en contra. El Govern de Nicolas Sarkozy va impulsar fa deu anys un cistell d’aquest estil a França que, segons el parer d’aquestes veus del sector, es va traduir en producte de menys qualitat i, conseqüentment, a danyar la reputació dels supermercats quan els consumidors se’n van adonar.

En segon lloc, veuen en això una mesura discriminatòria que deixa fora tota la part de la població que no sol comprar als grans supermercats. «A França tenen un altre model de distribució molt més concentrat, aquí hi ha molta varietat d’empreses i hi ha molta gent, sobretot en zones rurals, que compra en petits establiments», comenten aquestes fonts. «¿Què passa amb qui no té accés a un supermercat gran?», es pregunten. En qualsevol cas, quan es debatia aquest tema a finals de l’any passat, també els petits comerços es van mostrar contraris a la proposta: al seu parer, una mesura així els resta dràsticament capacitat per competir.

A tot això, la gran distribució suma que baixar el preu de tota una sèrie de productes a les prestatgeries del supermercat, els deixaria sols en la lluita per abaratir el cistell de consum. «Si es congelen els preus, ¿qui n’assumeix el cost?», insisteixen.

Esforç distribuït

De fet, un dels missatges que va plantar fa un parell de setmanes el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, després de reunir-se amb figures representants de diverses parts de la cadena de valor alimentària, va ser que això és un problema de tots.

Notícies relacionades

Tot i això, el mateix Planas va valorar ahir de manera positiva la iniciativa del Govern francès. En la inauguració d’una fira càrnia celebrada a Madrid, aquest titular del Govern va animar les companyies espanyoles a «plantejar iniciatives similars» aquí, «sempre amb respecte a la Llei de la Cadena Alimentària i que no sigui en perjudici de la indústria ni dels productors», va matisar.

Perquè, per exemple en el cas de la producció de llet, la situació és tan delicada que, segons recull ‘El Economista’, l’associació de productors més gran d’Espanya, Agaprol, ja ha advertit que com continuï abaixant el preu, no li quedarà més remei que demanar als associats que comencin a sacrificar vaques.