Alimentació
La pujada de costos encarirà la Mona tradicional entre un 2% i un 4% aquest any
La majoria d’ingredients centrals en aquest dolç propi de Pasqua figuren entre els 10 que més s’encarien al febrer
Les figures de xocolata es lliuraran de l’impacte de la inflació segons el Gremi de Pastissers: «El valor allà el posa el mestre pastisser que l’elabora»
Les previsions són bones i l’optimisme impera, però ni tan sols la Mona de Pasqua es lliura de l’increment de costos i la inflació. El Gremi de Pastissers de Barcelona calcula que la versió més tradicional d’aquest dolç es vendrà entre un 2% i un 4% més cara aquest any, tot i que deixa fora d’aquesta equació les figures de xocolata que cada vegada són més característiques d’aquestes dates. Més, fins i tot, que el pastís original. En aquest cas, justifica el president d’aquesta agrupació d’empresaris, Antoni Bellart, s’entén el producte com una peça artística que el pastisser valora econòmicament com a tal, és a dir, que el seu preu va més associat al valor que li atribueixi el responsable de l’elaboració que al cost.
«Hi ha peces petites que poden estar entre els 30 o 40 euros o [recreacions de] ciutats i barcos que van des dels 190 fins als 350 euros», exemplifica Bellart, també amo de la pastisseria Triomf, a Barcelona. Aquest any, per cert, s’espera que predominin les figures de jugadors i jugadores del Barça i de personatges de sèries i videojocs com Miércoles de la ‘Família Addams’ o el Fortnite. «La xocolata ens ha augmentat un 17%, però allà el que es valora més és la feina de l’artista, és a dir que el valor el posa el mestre pastisser que l’elabora», explica.
No és el cas de la Mona en la seva versió més tradicional. Segons les últimes dades al detall que ha publicat l’Institut Nacional d’Estadística (INE), molts dels ingredients clau per elaborar aquest dolç figuren entre els 10 que més s’encarien el febrer en relació amb el mateix mes de l’any anterior. El sucre lidera el rànquing amb una pujada del 52,6%; la mantega ocupa la tercera posició amb un encariment del 39,1%; la llet és un 33% més cara; els ous que cal utilitzar per pintar la massa, un 28%, i la farina, un 26,2%. I malgrat que alguns s’han abaratit des de començaments d’any, la majoria continua veient incrementar el seu preu. Sobretot, com apuntava Bellart, la xocolata, que era al febrer un 5,3% més car que a principis del 2023.
Més encàrrecs i vendes
Notícies relacionadesAixí, per fer front real a l’increment de costos, la Mona hauria de vendre’s fins i tot més cara que aquest 2, 3 o 4% de més, assegura aquest pastisser. «Però si augmentes molt, el que faràs serà perdre molta clientela i llavors baixa el consum», reflexiona Bellart, que confessa que l’objectiu és incrementar les vendes de l’any passat.
En principi, no serà missió difícil, tenint en compte que la Setmana Santa de l’any passat encara estava afectada per la pandèmia de covid, i que ja porten un 15% més d’encàrrecs i vendes que llavors. La previsió més conservadora seria igualar les xifres del 2022 i vendre entorn de 700.000 Mones de Pasqua a tot Catalunya, però el vent bufa a favor per anar una mica més enllà. «És primer de mes, això farà que la gent hagi cobrat: quan la Setmana Santa cau a finals de març o principis d’abril és millor que quan cau a finals», conclou l’artesà.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia