Comerç
S’ha acabat esperar el repartidor a casa: es dispara el nombre de botigues que recullen i entreguen paquets
El Govern vol obligar els ‘e-commerce’ a tenir un punt de recollida de paquets a la ciutat
Els concursos de creditors de comerços escalen el 2022 fins a la seva pitjor xifra en una dècada
Una discapacitat que no aconseguia que li reconeguessin judicialment (però que li impedia treballar com els altres) i un passatemps del qual no treia rèdit van ser les peces que van posar en marxa aquesta història d’emprenedoria. Reyes Sanagustín ho tenia tot a punt per obrir les portes de la seva botiga de sabons artesanals, Kukaditas, el 14 de març de 2020, el mateix dia que va entrar en vigor l’estat d’alarma anticovid. Aquí va començar una llista d’obstacles que no ha sigut curta i que ha acabat amb aquest comerç de Lloret de Mar (la Selva) convertit en establiment tant de venda de cosmètica, perfumeria, bolsos, motxilles i fins i tot cinturons, com en punt de recollida i entrega de paquets: «És la idea més bona que he tingut en la meva vida, si no hagués sigut per això hauria hagut de tancar», afirma.
En la seva normalitat, explica aquesta botiguera, ja hi havia que els veïns li demanessin que guardés els paquets fins que ells poguessin anar a buscar-los, així que un dia va decidir trucar al comercial de GLS que hi havia anat feia poc a plantejar-li opcions per vendre per internet, per explorar si hi havia alguna manera de fer negoci amb això. Sanagustín treballa ara amb sis operadores més, a part de GLS, i ingressa al voltant de 300 euros al mes amb aquesta activitat.
«La forquilla oscil·la entre els 15 i els 20 cèntims per paquet, però quan a final de mes ho ajunto tot, el rebut d’autònoms queda pagat automàticament, així puc lluitar més», confessa la propietària de Kukaditas, alhora que defensa, igual que faran els operadors amb els quals col·labora, que el benefici va més enllà dels diners. «He fet molta clientela gràcies a la paqueteria, gent que no sabia que hi havia una botiga així a Lloret o que al venir-hi s’adona que aquí pot trobar producte a més bon preu», explica Sanagustín.
No és l’única que n’ha detectat els avantatges. «És una manera de fer més barri i de generar més trànsit de gent: qui utilitza més habitualment el comerç electrònic és gent jove, que és la que més falta ens fa a les botigues», reflexiona Àlex González, responsable d’una botiga d’electrodomèstics de l’Hospitalet de Llobregat, Radiovision, que també ha pivotat cap a la recollida i entrega de paquets.
A tall d’exemple, la companyia logística neerlandesa GLS ha passat de tenir una xarxa de 250 botigues a Catalunya abans de la pandèmia a disposar en l’actualitat de més de 880 del que anomena ‘Parcel Shops’. La polonesa Inpost compta amb 730 establiments (que en el seu cas anomena ‘Punt Pack’) o taquilles d’autoservei a la comunitat, un 40% més que el 2020. En el cas de la nord-americana UPS en són entorn de 600, pràcticament el doble que llavors; i Nacex, la filial d’enviaments exprés de Logista, en té uns 400, 10 vegades més que abans de la covid.
A Espanya en conjunt, el creixement és idèntic i els punts d’aquestes quatre companyies es compten per milers: 6.000 GLS, 4.500 Inpost, 3.700 UPS i 3.000 Nacex.
Canvi de tendència
«En els últims quatre anys [el fenomen] ha crescut més que en els últims 10, l’avenç és brutal en relació amb els 20 anys que fa que existeix aquesta fórmula: cada vegada hi ha més botigues i cada vegada la gent ho demana més», analitza la directora de Nacex Shop, Sheila Sastre, que veu en això l’eclosió d’un canvi de tendència: el final d'esperar el repartidor a casa. Segons aquesta experta, la dinàmica ha passat d’haver d’anar a buscar el paquet a Correus fa anys, a haver d'estar a casa esperant tot el dia, després a concertar hores d’entrega i, ara, que el paquet esperi el consumidor, i no a la inversa. «Ara som en fase d’educació a la societat, perquè l’entrega concertada en un punt és l’opció més òptima que hi ha en el camp de la salut pública i de foment del comerç local», defensa aquesta ferma creient en el sistema.
Segons les seves dades, les botigues de la seva xarxa incrementen la facturació entre el 12% i el 20%, no tant pel que reben directament de l’operador logístic, sinó per la venda creuada, aquella que s’executa gràcies a haver visitat el local per anar-hi a entregar o recollir un paquet.
Avantatges a quatre bandes
Notícies relacionades«Una vegada l’usuari acudeix al local a recollir el seu paquet, descobreix aquest negoci, que potser fins aleshores no coneixia, i en moltes ocasions aquests usuaris fan una compra sent allà o es converteixen en clients d’aquest negoci perquè els agrada el que ofereixen», coincideix el conseller delegat per a Espanya, Portugal i Itàlia d’Inpost, Nicola D’Elia. «Hi ha pocs sistemes que ofereixin tants beneficis sense demanar pràcticament res a canvi», afegeix aquest directiu, que, efectivament, detecta avantatges a quatre bandes: l’‘e-commerce’ s’evita les entregues fallides, el comerç s’obre a nous clients, el consumidor guanya en flexibilitat, i el planeta, en general, en eficiència i sostenibilitat.
En això incideixen també des d’UPS: «Si prop del 50% de tots els paquets fossin distribuïts en un punt de recollida es podrien reduir un 17% d’emissions de CO2 en l’última milla», remata aquesta empresa logística. «A més, l’entrega en aquests negocis locals suposa una reducció de fins al 33% de les emissions de CO2 en comparació amb les entregues a domicili», assenyalen.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia