Medi ambient

Diverses associacions de consumidors europees s’uneixen per denunciar 17 aerolínies per ‘greenwashing’

Diverses associacions de consumidors europees s’uneixen per denunciar 17 aerolínies per ‘greenwashing’

123RF

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Organització Europea de Consumidors (BEUC, per la seva sigla en anglès) i més de 20 de les associacions que formen part de la seva xarxa a diferents països han presentat aquest dijous una denúncia davant la Comissió Europea i la xarxa d’autoritats de protecció dels consumidors (CPC) contra 17 aerolínies que operen al continent. Les acusen de fer publicitat i afirmacions enganyoses sobre el clima o ‘greenwashing’, la paraula amb què es distingeixen les pràctiques aparentment respectuoses amb el medi ambient que en realitat són només estratègies de màrqueting.

El comunicat conjunt, compartit per la Federació de Consumidors i Usuaris CECU i recollit per l’agència Europa Press, destaca que les companyies aèries fan al·legacions de màrqueting relacionades amb el clima en les quals demanen als consumidors que compensin o neutralitzin les emissions de CO2 dels seus vols. «Creiem que aquestes pràctiques indueixen a error i són enganyoses per als consumidors segons les normes de la Unió Europea (UE) sobre pràctiques comercials deslleials (Directiva 2005/29/CE), i equivalen a un rentat verd», ha explicat BEUC i subscriuen Asufin, CECU i l’OCU, les tres associacions espanyoles que han participat en aquesta acció.

A més, aquestes associacions insten les autoritats que enviïn un senyal «clar i contundent» a les aerolínies i a tot el sector de l’aviació per «deixar d’enganyar els consumidors amb reclams comercials relacionats amb el clima». «Les aerolínies han de ser transparents respecte al fet que volar no és sostenible i que no ho serà en un futur pròxim», afegeix el comunicat.

Les 17 companyies denunciades són Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air.

Pràctiques deslleials

Com a exemples de «declaracions enganyoses», les associacions esmenten afirmacions que diuen que «el pagament de crèdits addicionals pot compensar o neutralitzar les emissions de CO2 d’un vol». Segons el seu parer, són «objectivament enganyoses», perquè «els beneficis climàtics de les activitats de compensació són molt incerts».

Notícies relacionades

Així mateix, BEUC ha denunciat que les companyies aèries enganyen els consumidors al «cobrar-los més» per contribuir al desenvolupament de combustibles d’aviació sostenibles (SAF). «Aquests combustibles no estan llestos per al mercat i la legislació de la UE recentment adoptada estableix objectius molt baixos quant a la proporció que han de representar a la barreja de combustibles de les aeronaus», ha explicat.

En paral·lel, l’OCU ha presentat una denúncia davant el Ministeri de Consum per la publicitat enganyosa sobre la sostenibilitat dels viatges aeris. Per aquesta organització, és «incorrecte» afirmar que les emissions de gasos amb efecte hivernacle generades per l’aviació s’estan compensant o neutralitzant, «sense aportar informació fiable que ho demostri». Per aquesta raó, ha sol·licitat a la Sotsdirecció General d’Inspecció i Procediment Sancionador que valori la legalitat d’aquesta publicitat i imposi en el seu cas la sanció corresponent.