Associacions de consumidors

Consum investiga una cinquantena d’acords de l’OCU amb empreses després d’una denúncia de Facua

Consum investiga una cinquantena d’acords de l’OCU amb empreses després d’una denúncia de Facua
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Guerra oberta entre les dues grans associacions de defensa dels drets dels consumidors del país. A principis de mes, Facua va acusar públicament l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) d’ocultar el nom de la majoria dels membres del seu comitè de direcció, malgrat que la llei de transparència obliga a fer pública aquesta informació. I ara, aquesta mateixa associació sembla tenir darrere el Ministeri de Consum per una altra denúncia procedent de Facua, en aquest cas vinculada a gairebé 50 acords amb empreses que, segons aquesta última organització, «vulnera la prohibició de fer comunicacions comercials de béns i serveis i el seu deure d’independència».

El problema detectat per Facua té diversos vessants. D’una banda, aquesta associació, representada públicament per Rubén Sánchez, explica que companyies com Repsol, Cepsa, Gas Natural Fenosa, Masmóvil o Caser, entre d’altres, paguen una comissió a una «societat instrumental» de l’OCU per cada client que els capta a través de publicitat en les seves ofertes.

Es refereixen a OCU Ediciones SA, que és en un 10% propietat de l’OCU i en un 90%, de la seva homòloga belga Test Achats/Test Aankoop. Totes dues són, al seu torn, part d’Euroconsumers, el conglomerat internacional que integra associacions de consumidors a Espanya, Bèlgica, Itàlia, el Brasil i Portugal.

Facua també denuncia que l’associació de consumidors rival llança missatges publicitaris a la seva pàgina web i a les seves revistes, i fins i tot arriba a avalar la qualitat de determinats productes i serveis per haver sigut valorats per experts de l’OCU.

«En un dels casos –s’endinsa l’organització denunciant en un comunicat–, l’OCU fa creure que ha aconseguit una oferta especial per als seus socis que en realitat està a disposició de qualsevol consumidor; en un altre, facilita un telèfon de contacte de l’OCU que en realitat pertany a l’empresa que publicita; i en un comparador de la seva web, assegura que analitza les millors assegurances de salut del mercat quan en deixa fora alguna de les principals empreses del sector», sintetitza Facua.

Investigacions de Consum

Així, l’entitat va posar al corrent el Ministeri de Consum de les seves indagacions, amb la voluntat que investigués l’assumpte i decidís què fer. I, pel que publica aquest dimarts ‘El País’, el departament dirigit per Alberto Garzón s’hi ha posat. D’aquesta manera, sempre segons el mateix mitjà, el Govern central estaria investigant fins a 47 convenis amb empreses acordats des del 2018, sobretot per la possibilitat que influeixin d’alguna manera en les recomanacions de productes que publica habitualment.

Notícies relacionades

«L’OCU actua com a comissionista de grans empreses i perjudica la imatge del moviment de consumidors. Els pagaments d’empreses a associacions de consumidors són inacceptables, som davant un clar conflicte d’interessos», critica Rubén Sánchez al mateix mitjà. «¿Controlen i denuncien les seves pràctiques abusives amb el mateix èmfasi que si no els paguessin? ¿Reclamen als governs canvis legals que puguin perjudicar aquestes empreses que les financen?», planteja el secretari general de Facua.

L’OCU, pel seu costat, assegura que no, que és una tàctica comercial que fa anys que funciona i que en cap cas compromet la seva tasca de vigilància del mercat. No obstant, Consum està treballant en una fórmula per posar límit a pràctiques que així ho posin en dubte. La idea és publicar-la en les pròximes setmanes.

Temes:

OCU FACUA