Comerç

Del pinso ‘realfood’ a una ‘app’ de cites per a gossos: la humanització dels animals catapulta el mercat al voltant de les mascotes

Del pinso ‘realfood’ a una ‘app’ de cites per a gossos: la humanització dels animals catapulta el mercat al voltant de les mascotes

JORDI OTIX

6
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Un deixava dues ‘start-ups’ creades per ell, l’altre, la feina fixa en un bufet d’advocats, i el tercer, tota una carrera en el sector de l’alimentació. Però per a Gonzalo Noy, Sergi Font i Josep Font, muntar una empresa de menjar preparat i a domicili per a gossos era una aposta guanyadora. I, de moment, ha demostrat ser-ho. Perquè el que llavors eren menys de 500.000 euros de facturació, avui és una fàbrica de 3.000 metres quadrats, una nau a Terrassa (Barcelona) i l’objectiu de tancar l’any amb un volum de negoci de més de 25 milions d’euros. Ara bé, a Dogfy Diet de competència no li falta.

En un informe de principi d’any centrat en el sector ‘pet food’, Alimarket parla, per exemple, de la línia d’alimentació animal a base d’ingredients naturals i cocció artesana de la companyia Visán; d’un paté d’Affinity Petcare sense colorants ni conservants, i tota la seva gamma d’ingredients naturals, croquetes i ‘snacks’. També de la proposta de receptes del fabricant Gosbi, elaborada en col·laboració amb el xef Paco Pérez, que té cinc estrelles Michelin; del creixement d’‘start-ups’ que es dediquen a l’elaboració de receptes ‘realfood’ per a animals com Guau&Cat i Natuka; o de la recent arribada al mercat de iogurts i gelats per a gossos sota marques com YoWup o Yogupet, i fins i tot d’una mena de robot de cuina especial per a mascotes de Kibus Petcare.

La llista, en realitat, va molt més enllà de l’univers alimentari. Ja hi ha tests genètics per a gossos (Petgenetica), Matchpet treballa en la construcció d’una aplicació de cites per a mascotes, l’aeroport de Barcelona - el Prat ha passat aquest estiu d’un a quatre espais ‘pet relief’ en les seves instal·lacions, les noves botigues de Lefties tenen fonts per a gossos, cada vegada és més habitual veure farmàcies i supermercats amb seccions exclusivament dedicades al món animal, i, també, restaurants amb menú caní, guarderies especialitzades, parcs aquàtics per a mascotes i alguna botiga de roba per als nadons amb línia també per als animals. Lògic, això últim, tenint en compte que l’explicació més recurrent a tal fenomen és la baixa natalitat.

Una guarderia canina a Barcelona /

JORDI OTIX

«Som un dels països amb menys taxa de reproducció de la Terra, estem a 1,2 fills per dona, quan la taxa que assegura el manteniment de la població ronda el 2: hem anat cap enrere, i molt més després de la pandèmia», contextualitza la presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d’Economistes, Núria Beltrán. «Les mascotes estan substituint aquest instint de maternitat i paternitat», apunta l’economista.

D’acord amb dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), si el 2002 van néixer 10 nens per cada 1.000 habitants, el 2021 –l’última dada disponible–, van ser 7. En canvi, el volum de llars amb mascota ha anat creixent fins a suposar pràcticament el 40% de totes les que hi ha a Espanya. I així, mentre que el nombre d’espanyols amb menys de 20 anys se situa al voltant dels 8 milions, l’ANFAAC (Associació Nacional de Fabricants d’Aliments per a Animals de Companyia) calcula un cens d’animals de companyia de gairebé 31 milions.

Oportunitat de mercat

«Ha sigut una pujada bastant progressiva durant els últims 10 o 12 anys, però la pandèmia va ser un punt d’inflexió brutal», explica el president de l’AEDPAC, l’associació espanyola de la indústria i el comerç del sector de l’animal de companyia, Adolfo Santa-Olalla. «El sector creix i seguirà creixent a doble dígit a escala mundial, a causa d’això, molts fons d’inversió estan invertint en empreses del nostre sector», apunta.

«El gran canvi (i gran oportunitat) que hi ha en el mercat és que s’ha creat un vincle amb la mascota similar al que s’estableix amb un altre membre de la família», reflexiona, per la seva banda, el gerent d’Aecoc Retail Knowledge i expert en comerç d’aquesta associació de fabricants i distribuïdors, Pablo de la Rica. «El comportament que té aquest tipus de consumidor és similar al que es té quan tens algú a càrrec, es generen actituds molt pròximes al que fem amb els humans, això fa que la despesa sigui menys racional, que es tingui menys sensibilitat al preu i que es valorin un altre tipus de coses», afegeix aquest especialista.

Una clienta interactua amb el seu gos en una botiga Kiwoko de Barcelona /

JORDI OTIX

Això explicaria que, en plena crisi inflacionista, 41 de les 44 principals empreses dedicades a l’alimentació i a cura dels animals d’Espanya incrementessin la seva facturació el 2022, segons Alimarket. Que l’AEDPAC atribueixi al sector un 4% de creixement sobre els 4.000 milions d’euros de facturació que va identificar l’última vegada que va analitzar el mercat en profunditat (2020), que les principals cadenes ‘retail’ del sector, Kiwoko i Tiendanimal, estiguin en creixements de doble dígit –tot i que adverteixin, això sí, que el sector en general comença a donar senyals d’alentiment, molt probablement vinculades a la inflació– o que cada vegada sigui més fàcil detectar una aposta ferma per aquesta indústria fins i tot al supermercat.

«És habitual que moltes cadenes de distribució dediquin una zona específica ambientada a les seccions amb alt valor o potencial», apunta De la Rica, que posa com a exemple àrees de productes per a nounats on s’ofereix des d’alimentació o articles de cura, fins a mobiliari. «Ara això s’està recreant al voltant de les mascotes», indica.

Aposta del supermercat

D’aquesta manera, el que fa no tant era un prestatge amb pinso, alguna llauna i, a tot estirar, un xampú o llaminadura adaptada, ara és, en el cas del grup Bon Preu, zones destacades amb productes de tot tipus i fins i tot un plafó on el client pot oferir o intercanviar serveis relacionats amb el món animal. Caprabo, per la seva banda, ha detectat un creixement del 18% d’aquest segment aquest any, així que també està en ple procés d’ampliació tant de l’espai que dedica, com de l’assortiment que ofereix. Aldi acaba d’ampliar el seu catàleg i ha introduït la proteïna fresca en les seves receptes, i Veritas ja ven pinso vegà.

Notícies relacionades

«Les empreses de supermercats s’esforcen per cobrir totes les necessitats de compres, alimentació i higiene en un únic acte de compra, cosa que inclou l’atenció als animals de companyia més comuns», explica la directora de comunicació d’Asedas (Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats), Nuria Cardoso. «Els últims anys, s’ha respost a l’increment del nombre de mascotes a les llars espanyoles amb una oferta també creixent d’alimentació específica», confirma.

Una marca de iogurt per a gossos en una botiga de Barcelona /

JORDI OTIX

I conseqüentment, el mercat continua guanyant adeptes. «Som molt contradictoris», reflexiona Nuria Beltran. «Sí que hi ha un problema d’inflació i molts problemes per arribar a final de mes, però hi ha unes prioritats i aquesta és una qüestió totalment emocional». «Al final, les mascotes el que estan fent és donar resposta a una situació que existeix i que és dramàtica –assenyala Pablo de la Rica: la soledat».