Últim tram de la campanya de Nadal
El comerç arriba triomfal a les rebaixes
Malgrat que, fa un any, es donava gairebé per segura la recessió econòmica i tot i que l’amenaça d’una caiguda de la confiança del consumidor continua castigant els comerciants, el sector acaba triomfal la campanya de Nadal i es prepara per a unes rebaixes en què tot sembla venir de cara. No només a les empreses, que –almenys a Catalunya– es freguen les mans sentint que per fi baixen de veritat les temperatures, última empenta per a una indústria tèxtil que acaba de recuperar, per poc, el volum de vendes previ a la covid; també el client, perquè tot apunta que l’estoc acumulat arran d’una altra tardor més aviat estiuenca afavorirà els grans descomptes. Tot això, catapultat, a més, per un dia D que cau en diumenge.
Sense anar més lluny, el delegat a Catalunya de l’Associació Espanyola de Centres Comercials i antic director de La Maquinista, Víctor Garcia Soriano, recorda que el rècord històric d’afluència en aquest centre comercial es va batre un dissabte de rebaixes d’hivern. "La lògica diu que hauria de ser un molt bon dia", reflexiona aquest directiu d’Unibail-Rodamco-Westfield.
Cap de setmana
El cert és que moltes empreses ja fa dies que tenen actives les seves promocions, però el dia 7 és el que suma a la festa grans figures de la indústria (com El Corte Inglés i les botigues Inditex) i el que continua sent, en l’imaginari col·lectiu, el dia oficial d’arrencada. Que caigui en diumenge té, no obstant, alguna contrapartida: "Quan les rebaixes cauen en cap de setmana, la gent acostuma a bolcar-se molt els primers dies, però, llavors, en una setmana o dos, s’acaben", explica Garcia Soriano, que espera un nivell de vendes lleugerament superior al de l’any passat, en línia amb el que ja ha passat durant el Nadal.
Segons les dades que maneja el Clúster Català de la Moda (MODACC), aquest sector acaba el 2023 amb una facturació un 5% superior a la de l’any previ –en gran manera motivada per l’encariment del producte–, però també entorn d’un 2% més de vendes en unitats. És a dir, que el 2023 s’hauria recuperat el volum de negoci que tenia aquesta indústria abans de l’arribada de la pandèmia.
"El tema és que això ha anat de millor a pitjor i a l’última franja de l’any", explica el director executiu d’aquest organisme, David García Uslé. "És cert que els grans distribuïdors estan fent esforços per gestionar millor els estocs, però aquesta no ha sigut una bona tardor i s’arriba a l’hivern amb bastant producte en el punt de venda", explica aquest portaveu. Això, que a priori sona a mala notícia per als negocis, és un "excel·lent senyal" per al consumidor: els descomptes seran agressius.
Una "molt bona" campanya
"La rebaixa depèn molt de la quantitat d’estoc que tinguis d’aquest article, perquè l’objectiu de totes les marques és arribar a final de temporada amb les mínimes existències possible: al final, totes mesuren el seu èxit amb el percentatge d’articles venuts dins de la temporada; si vas baix en aquest percentatge, necessites millorar la teva ràtio i aquesta millora arriba oferint més descompte", contextualitza el director de MODACC.
Així, en conjunt, aquesta entitat preveu també que les rebaixes funcionin molt bé. Ni tan sols hi influirà el fet que durant el Nadal la gent ja hagi comprat molt: al desembre es compren regals i al gener es busca un canvi d’armari per a un mateix o per proveir-se de cara al fred. "Hi haurà estoc i és una bona campanya per intentar reaprovisionar-se", assegura García Uslé.
També a El Corte Inglés hi compten. "Serà una molt bona campanya, perquè tenim moltes existències de confecció i roba d’hivern: la tardor ha sigut molt càlida i, tot i que tot s’ha reactivat una mica durant el Nadal, encara tenim molt producte", expliquen fonts d’aquests grans magatzems. "També hi influeix el fet que baixaran les temperatures en picat, i això ens beneficiarà", afegeixen, abans d’allargar aquesta llista de factors prometedors amb l’arrencada diumenge: el seu públic ja compta que un diumenge estan oberts, perquè durant tota la temporada estan actuant d’aquesta manera, així que no dubten que acudirà a la cita.
Temors del petit comerç
L’únic temor que confessa el sector és que aquesta sigui l’última festa abans de la caiguda definitiva del consum. "El que diuen les previsions macroeconòmiques és que cau la confiança del consumidor i que s’espera que el 2024 sigui un any més dur per al consum de moda i altres articles", confessa el director executiu de MODACC. D’una banda, el tranquil·litza que no és la primera vegada que sonen aquests tambors i que, malgrat això, el 2023 ha acabat sent un bon any. De l’altra, el preocupa que molts comerciants ja estiguin exhibint dubtes a l’hora de comprar la roba per a la temporada d’hivern del 2024.
Notícies relacionadesDe fet, el comerç de proximitat ni tan sols veu tan clar que aquesta primera cita consumista de l’any vagi tan i tan bé. Des de Pimec Comerç recorden que abans de començar les festes, gairebé un 60% dels seus associats no tenien una previsió clara del que passaria al desembre i al gener. "Hi ha factors a favor i factors de fre", resumeix el president d’aquesta facció de la patronal catalana de la petita i la mitjana empresa, Antoni Torres. "L’increment del preu de la llum, del transport, de l’alimentació i de les hipoteques fa que les famílies tinguin menor poder adquisitiu –recorda ell mateix–, però és cert que el clima fins ara ha sigut poc de tardor-hivern, així que les ofertes seran bones". "Hi ha molts condicionants", conclou aquest portaveu, que el que sí que té clar és que, lluny de la sensació unànime del gran comerç, el comportament de les vendes durant el Nadal al petit comerç ha depès molt de la zona. És a dir, que no a tot arreu ha anat bé.
"Molts comerços no han arribat encara als nivells prepandèmia", coincideixen des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), associació que aprofita per denunciar la dificultat afegida que presenten les regles de joc que regeixen actualment les rebaixes per a molts dels petits comerços. "Les rebaixes es mantenen per tradició, però la falta de regulació des de la liberalització dels períodes, l’any 2012, fa que s’hagi perdut l’interès del consumidor i que s’hagin convertit en un període de descomptes més dins de l’espiral de promocions que s’encadenen al llarg de tot l’any", conclouen.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia