Últim tram de la campanya de Nadal

Saldos per rebaixes

Saldos per rebaixes

PAULA CLEMENTE

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

No es cansen de repetir-ho les associacions que es dediquen a la defensa dels drets dels consumidors i cada vegada tenen més proves al seu favor: en les grans campanyes de promocions i descomptes és habitual que es colin ofertes maquillades o fins i tot rebaixes que no ho són. Sense anar més lluny, una inspecció de la Generalitat de Catalunya ha detectat irregularitats d’aquest tipus en el 70% de les empreses que ha vigilat durant la campanya del Black Friday.

"Gran part dels descomptes en electrodomèstics i dispositius electrònics no són reals, en molts casos amaguen pujades", denunciava precisament aquesta setmana l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). "La venda de saldos en lloc de rebaixes, l’absència o incorreccions en l’etiquetatge són els motius de reclamació més freqüents", coincidia l’Associació Espanyola de Consumidors (Asescon), que, de fet, té sobre la taula una enquesta que li indica que el 88% dels consumidors creuen que les rebaixes que s’activen aquests dies no aporten cap descompte addicional al que ja s’ha anat aplicant les setmanes passades.

Per això les dues entitats han redoblat els seus esforços per fer arribar el consumidor un compendi dels seus drets bàsics i dels consells més elementals per comprar amb garanties.

Del costat dels drets, tant l’OCU com Asescon recorden que la norma que regula l’operativa de les rebaixes estableix coses com que els productes amb descompte han d’haver format part de l’oferta habitual de l’establiment. Així mateix, els articles han de mostrar el preu original al costat del rebaixat o indicar de manera clara el percentatge de rebaixa, i la qualitat dels productes en oferta no pot diferenciar-se en res a la que tenien abans d’aplicar aquest descompte.

La garantia i el servei postvenda han de ser el mateix. Si s’estableixen unes condicions de pagament especials per al període de rebaixes (que no es puguin tornar les peces o que només s’accepti un tipus de pagament), els establiments estan obligats a indicar-ho expressament. Les botigues, no obstant, no estan obligades a tornar-te els diners si vols fer enrere una compra i tenen la llibertat d’oferir-te un val o un canvi per un altre article.

Conservar el tiquet

Les dues entitats també aconsellen conservar el tiquet de compra. És un dels consells que més es repeteix en tota guia d’aquest tipus, i això és perquè és el document més important i el que servirà de suport i justificació davant qualsevol potencial problema.

Notícies relacionades

Per evitar les compres compulsives, l’OCU recomana fer una llista prèvia del que es necessita i documentar-se sobre el preu actual de l’article, per evitar sorpreses i possibles fraus. També recomanen prioritzar aquells comerços adherits al sistema arbitral de consum o que tinguin el segell de Confiança Online: en aquests casos, els problemes es resolen de manera més àgil.

També demanen que es comprovi que la qualitat i garanties del producte són les mateixes que en qualsevol època de l’any. Davant algun conflicte, el millor és arribar a un acord al mateix comerç, però si no fos possible, cal demanar un full de reclamacions, un altre dels drets bàsics del consumidor i una altra de les obligacions del comerç.