Els plats preparats esquiven la caiguda del consum

El preu mitjà dels plats preparats va ser de 4,45 euros per quilo el 2023, un 9,3% més que l’any anterior

Els catalans van ser qui van fer un consum més alt per càpita, seguits de madrilenys i andalusos

Mentre les compres d’alimentació es van reduir un 0,4% l’any passat a Espanya, les dels productes que són a punt per menjar van créixer un 1,5%

 Cada espanyol en va consumir de l’ordre de 16,7 quilos

Els plats preparats esquiven la caiguda del consum

Irene Vilà Capafons

5
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Hi ha els que al·leguen falta de temps per cuinar, els que admeten que els falten habilitats amb els fogons i prefereixen comprar el menjar ja elaborat... i fins i tot els que argumenten raons ambientals i contra el desaprofitament alimentari. I sobretot hi ha també els que miren per la butxaca. "El cert és que avui el producte fresc surt més car que l’envasat, i aquest últim suposa, a més, un estalvi en termes de temps i de costos d’energia", observa Pietro Tonini, investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). Cada plat de menjar preparat, davant de l’elaborat a casa, representa comprar mig quilo menys de quantitat.

Sigui per la raó que sigui, els plats preparats segueixen sent un must a les llars espanyoles i han resistit molt dignament al descens del consum d’aliments registrat l’any passat a Espanya: mentre que en conjunt les compres de menjar es van reduir un 0,4%, el segment específic dels plats preparats va experimentar un augment de l’1,5%, fins a arribar a les 776,4 tones, segons l’últim informe que sobre això fa el Ministeri d’Agricultura i Alimentació.

Menjar plats preparats és un hàbit ja tan consolidat que gairebé la meitat dels espanyols els consumeixen almenys una vegada per setmana, sobretot a les seves llars, i en menor mesura a la feina. Les dades que maneja el sector són més optimistes fins i tot que les del ministeri.

L’Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (Aseprafe) parla, en el seu balanç del 2023, d’un creixement del 2,9%, però hi ha altres estudis, com el de la consultora Kantar, que eleven l’increment a l’11%. "Es tracta d’un segment molt ampli i variat, que va des dels congelats i conserves més tradicionals fins als plats ja cuinats més nous i que s’adapta, per tant, cada vegada més a diferents estils de vida", destaca Álvaro Aguilar, secretari general de l’associació de fabricants, que agrupa marques tan conegudes com Findus, Pescanova, Unilever o la valenciana Platos Tradicionales, el líder del sector.

De mitjana, cada espanyol va consumir el 2023 de l’ordre de 16,7 quilos de plats preparats, un volum que és un 0,4% superior al de l’any anterior. La majoria dels consumidors admeten que els compren almenys una vegada a la setmana. Amb tot això, respecte al 2019, l’any abans de la pandèmia de la covid, l’increment va ser de gairebé un 10%. Croquetes, anelles de calamar a la romana, canelons, cremes i sopes i, sobretot, les pizzes refrigerades o congelades són les opcions més demanades per part dels clients.

Les truites de patates

En els últims 10 anys, algunes de les categories incloses dins dels plats preparats han experimentat creixements notables, de doble dígit en el cas, per exemple, de les conserves o de les sopes i cremes. Les pizzes, de les quals cada vegada hi ha més diversitat i més marques, han crescut un 9,3% des del 2013 i les truites (sobretot les de patates) s’han popularitzat tant que han duplicat el volum de vendes, segons el que assenyala el panel del ministeri.

Aquest augment en quantitat consumida es va traduir, com es podia esperar, en un increment de la despesa que les famílies van destinar a menjar preparat. L’any passat, el pressupost de les llars espanyoles per a aquest tipus d’aliments va ser de 74,6 euros per persona, un 9,7% superior al del 2022. La causa, com ha passat també amb altres productes, es troba en la inflació i en la pujada de preus registrada a tot el sector.

El preu mitjà dels plats preparats va ser de 4,45 euros per quilo el 2023, un 9,3% més que l’any anterior. Així les coses, aquest segment del mercat va passar a representar el 2,62% del volum total adquirit per a consum domèstic, és a dir, de cada 100 quilos d’aliments que van comprar els espanyols, més de dos quilos i mig va ser menjar ja elaborat.

Els que més recorren a plats preparats són, segons el panel anual del consum alimentari, les llars amb presència de nens i, ja en menor mesura, les famílies monoparentals. Destaquen especialment les parelles amb fills adolescents que compren un de cada cinc quilos comercialitzats d’aquest tipus de productes (20,19%). El pes d’aquest grup de llars sobre el conjunt global d’Espanya és del 14,23% i les compres que fan de menjar ja elaborat és un 41,9% superior a l’esperat.

A punt per menjar

Notícies relacionades

No obstant, si el que es té en compte és el volum consumit per persona, la cosa canvia radicalment. En aquest cas són les famílies sense nens les que més quilos de plats preparats mengen al cap de l’any: joves i adults independents, parelles joves sense fills, parelles adultes sense fills o retirats. "És important destacar –diu el ministeri– que el nombre de persones que viu als domicilis dels grups abans citats és menor, per tant, poden no ser llars intensives en la compra, però sí en consum". Els adults de més de 50 anys són els que més es destaquen de la mitjana espanyola de 16,43 quilos de menjar preparat per persona i any. Per territoris, els catalans són els que van realitzar l’any passat un consum més elevat per càpita, seguits pels madrilenys i, una mica més lluny, pels andalusos.

El sector, a més de variat i en alça, es troba més viu que mai. El seu èxit ha portat molts establiments a fer un pas més enllà i crear el conegut com ready to eat (a punt per menjar), menjar preparat, més elaborat en molts casos, i ja calent, amb la possibilitat fins i tot de disposar al mateix supermercat de coberts, begudes i un espai on menjar-se’l. És una alternativa que alguns han batejat com mercaurants i que triomfa entre aquells que no volen (o no poden) cuinar a casa.