Un negoci que supera els 4.568 milions

El sector està integrat per 585 empreses que donen feina a unes 7.600 persones. Els 10 primers operadors concentren el 49%

del valor total del mercat. S’hi uneix un important nombre de companyies alimentàries no especialitzades, la majoria pimes.

Un negoci que supera  els 4.568 milions

María Jesús Ibáñez

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

La incorporació gradual de plats preparats als menús diaris compta al darrere amb el pes d’una indústria que el 2023 va créixer un 10,5% i va facturar un total de 4.568 milions d’euros. És un sector format per 585 empreses, que donen feina a prop de 7.600 persones, segons dades del 2022. Aquell any, els 10 primers operadors del mercat van concentrar el 49% del valor total del mercat. Al seu costat hi ha un nombre destacat de companyies, la majoria pimes.

La producció industrial de plats preparats a Espanya manté una línia ascendent des del 2011, excepció feta dels moments de crisi econòmica el 2012 i de la crisi del coronavirus del 2020. Justament aquell any de pandèmia les empreses del sector van reduir-ne la producció en prop del 5%, al passar de les 243.892 tones elaborades el 2019 a les 232.157 tones del 2020. Però el 2023 es van reposar, van créixer i van superar les dades prepandèmia, fins a les 271.217 tones, cosa que va implicar un creixement del 6% respecte a l’exercici anterior, segons recull l’últim informe anual presentat el febrer passat per l’Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (Asefapre), que agrupa 18 empreses, que generen més de 5.000 llocs de treball directes.

Segons diu l’informe d’Asefapre, els plats preparats congelats va ser la divisió amb més increment de vendes el 2023, un 16,4% més que el 2022, gràcies en bona mesura a l’alta demanda que té en aquest àmbit en la restauració i l’hostaleria. La van seguir els plats preparats temperatura ambient (esterilitzats o deshidratats), amb un repunt del 13,7%, i els refrigerats, que inclouen, per exemple, truites, gaspatxos i salmorejos, amb una alça del 7,2%. Els fabricants de menjar ja elaborat i a punt per menjar han sabut captar un consumidor més exigent i el sector ha fet una forta aposta per la innovació, amb la qual cosa l’oferta de productes s’ha multiplicat, sobretot després de la pandèmia, que va accelerar la demanda.

Del guisat al menjar internacional

Notícies relacionades

La diversitat és una altra de les ensenyes del sector, que agrupa des de les clàssiques Findus, Pescanova o Aguinaga fins a les més innovadores Platos Tradicionales, Audens Food o les multinacionals Unilever i McCain Foods. Aquests dos últims formen part, de fet, del top ten mundial del menjar preparat, juntament amb Nestlé, Conagra Brands, General Mills, Kraft Heinz Company, The Schwan, Food Company, Kellogg Company i Nomad Food. La líder a Espanya (segons dades del 2022) és la ja citadona Platos Tradicionales, una firma amb seu a Bunyol (València), que s’ha especialitzat en l’elaboració de racions de menjar per emportar per a Mercadona. Pertany al hòlding Familia Martínez, un grup del qual també formen part Embutidos Martínez, Cinco Tenedores i La Pila Food. Entre totes aquestes firmes van facturar el 2023 un total de 440 milions d’euros.

Una altra de les particularitats és la seva creixent activitat exportadora. Les 18 empreses adherides a Asefapre van exportar l’any passat 50.993 tones de productes, un 5,6% més que el 2022, amb Portugal com a principal destinació de l’exportació nacional, seguit de França, l’Aràbia Saudita, els Estats Units, els Països Baixos, Itàlia, Algèria, Corea del Sud i Alemanya.

Temes:

Consum