Anuari del 2024

La música en directe aconsegueix un altre rècord de facturació i Madrid destrona Barcelona com a principal motor

La província madrilenya supera la catalana amb gran diferència: 185 milions d’euros per 113

Melendi, Springsteen i l’Arenal Sound, principals actors de l’auge del negoci a Espanya

La música en directe aconsegueix un altre rècord de facturació i Madrid destrona Barcelona com a principal motor

José Luis Roca

3
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La indústria de la música en directe a Espanya va arribar el 2024 a una facturació rècord de 725.609.673 euros, el 25% més que el 2023, exercici que al seu torn va superar en el mateix percentatge el del 2022. Respecte del 2019, últim any abans de la pandèmia i de l’aturada que va comportar, el creixement va ser de gairebé el 90%. Són dades que «indiquen la bona salut del sector», en paraules prudents d’Albert Salmerón, president de l’Associació de Promotors Musicals (APM), en la presentació de l’‘Anuario de la Música en Vivo.

La província que va arribar a més facturació va ser Madrid, amb uns astronòmics 185.370.550 euros, molt per davant dels 113.488.811 euros de Barcelona, l’anterior campiona. De fet, Madrid va facturar 91 milions més que el 2023, mentre que Barcelona va facturar 19 milions menys.

Salmerón va atribuir el ‘sorpasso’ a l’acumulació de grans concerts a la capital d’Espanya i a l’ocupació de l’Estadi Olímpic pel Barça a causa de les obres al Camp Nou. Les quatre nits de Karol G (219.943 assistents) i les dues de Taylor Swift (126.393 assistents), dues artistes que no van actuar a cap altra ciutat espanyola, en el renovat estadi Santiago Bernabéu expliquen en bona mesura l’avançament madrileny. L’ús musical del Santiago Bernabéu està ara en suspens a causa de les queixes veïnals. La facturació de Catalunya va ser de 138.577.703 euros, també allunyada de la de Madrid.

Les gires amb més públic

La gira d’un artista espanyol amb més espectadors va ser la de Melendi (501.197 en 41 concerts), seguida fins a completar el ‘top 5’ de les d’Estopa (376.805 en 25 ), Robe (280.901 en 37), la GIRA ING OT23 (143.023 en 10) i Rozalén (84.640 en 47). Només una altra dona va entrar al ‘top 10’ d’aquesta categoria: Malú, al lloc número vuit amb 72.091 espectadors en 41 concerts

El tour d’un artista estranger amb més assitents va ser el de Bruce Springsteen acompanyat de l’E Street Band, que va sumar 275.855 en cinc concerts. Després del Boss es van situar Karol G, Luis Miguel (203.114 en 12 vetllades), Taylor Swift i Maná (117.206 en nou). També en aquest apartat només dues dones van entrar al ‘top 10’, però en millors posicions que en la llista espanyola.

El festival amb més públic va ser l’Arenal Sound de Burriana, que va reunir 300.000 persones amb una oferta de 80 concerts. El Primavera Sound de Barcelona (268.000 persones i 264 concerts), el Viña Rock de Villarrobledo (240.000 i 99), el Mad Cool de Madrid (221.843 i 101) i el FIB de Benicàssim (180.000 i 75) van completar els cinc primers llocs.

En el capítol dels festivals de cicle, l’Icónica Santalucía Sevilla Fest va vendre 195.198 entrades per a 28 concerts, i al darrere es van situar el Noches del Botánico de Madrid (184.176 per a 53), el Marenostrum Fuengirola (140.49 per a 28), Las Noches del Malecón de Múrcia (78.661 per a 31) i el Múrcia On (73.888 en 15).

Sense sostre, per ara

Notícies relacionades

Sobre la suposada saturació de festivals i superconcerts, de la qual tant es parla des de fa tant temps i que fins ara mai s’ha reflectit en les macrodades, Salmerón va ser concloent: «Fins ara, l’oferta sempre ha generat demanda i no veiem un sostre». A falta d’estudis comparatius, per començar perquè no tots els països monitoritzen la indústria de la música en directe, el president de l’APM va indicar que l’espanyola està «probablement» entre les cinc més potents d’Europa.

L’APM celebra en aquest anuari el quart de segle de la seva fundació. Salmerón va assenyalar que l’entitat va ser creada per 13 empreses, mentre que en l’actualitat n’agrupa més de 100 que són responsables de més del 80% de la música en viu a Espanya.