Emprenedors // Bart Huisken, Southwing

Evangelitzador de l'R+D

La seva empresa de dispositius de connectivitat per a mòbils, que ha atret l'interès del capital risc, planta cara als fabricants de terminals que també venen accessoris

Bart Huisken, amb un dels auriculars sense fil que produeix.

Bart Huisken, amb un dels auriculars sense fil que produeix. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN
BARCELONA

Quan l'enginyer holandès Bart Huisken treballava per a la filial australiana d'Ericsson, i per ocur-

rència del seu cap, en una de les seves dues targetes de presentació hi deiaInnovation evangelist. Aquell títol el reconeixia com a oficiant d'una religió, la de la innovació, que acostuma a topar amb molts agnòstics en les grans organitzacions."La nostra era una de les subsidiàries més dinàmiques",diu Huisken d'aquella etapa. Aquella fe en la persecució de noves idees la va conservar. Havia de ser així, ja que quan va crear Southwing el gruix del seu capital era això, idees. El finançament era ronyós:"Era el 2001, en plena debacle borsària del sector tecnològic. La realitat era crua: vam sol.licitar 22 milions de dòlars de fons, però només vam aconseguir 10.000 euros",recorda.

La seva empresa no era unapuntcom, però proposava un producte tecnològic, i d'aquí venia l'al.lèrgia dels inversors:"La nostra idea era crear tot tipus d'accessoris per als mòbils, entre els quals destaquen els dispositius mans lliures, per a oficina i per a cotxe. Volíem crear productes que fossin per als mòbils el que els ratolins són per als ordinadors".No ha estat fàcil, però ja mouen 11 milions d'euros a l'any i tenen com a socis les firmes de capital risc Debaeque (hi van entrar el 2003), Nauta (2004) i Riva i García (2006).

Notícies relacionades

Forjat en una multinacional, Bart sap què és el que aquestes no tenen, i això li ha resultat molt útil a l'hora de plantar cara a gegants com Motorola, Nokia i Sony-Ericsson, que també fabriquen accessoris."Els grans no tenen tants incentius per innovar",subratlla. ¿I com es tradueix aquesta cultura de la innovació en el catàleg de Southwing?"Ens diferenciem per disseny --arribem a acords d'exclusivitat amb els grups detallistes-- i per prestacions: els nostres dispositius incorporen funcionalitats que fins ara només podíem fer servir tocant el telèfon, com, per exemple, el canvi de timbre. A més, assegurem més autonomia i permetem l'ús de carcasses intercanviables".

Huisken no oblida la sequera de diners dels inicis:"Em va servir la meva experiència com a gestor del restaurant de la meva fraternitat universitària a Holanda: teníem molt pocs recursos".Això d'apostar per la tecnologia per a mòbils té a veure amb la seva formació i la seva trajectòria a Ericsson, però unhobbyde la seva joventut també l'hi va predisposar. Bart era un radioaficionat, dels que confeccionaven el seu propi equip:"M'agradava fer els transistors des de zero. M'apassionava el que tenia de màgia negra i la part de càlculs matemàtics".