Els efectes sobre l'economia real

El preu de marques blanques es dispara tot i créixer el seu consum

Montilla anuncia menys traves burocràtiques per a la distribució

1
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

En temps de crisi com el que vivim, el consumidor està optant per refugiar-se en les marques de la distribució per estalviar en el cistell de consum: en un any han passat del 29% de quota de mercat al 32%. Però no és or tot el que lluu: les marques blanques s'han encarit el 13%, mentre que les marques del fabricant ho han fet el 7%.

Segons dades de TNS Worldpanel, presentat ahir al Congrés Aecoc 2008, que es fa a Barcelona, cada llar ha gastat des de principis d'any 3.000 euros en productes de gran consum, el 2,4% més que fa un any. Però el mercat, en realitat, no creix, perquè les vendes han caigut el 2,5% en volum. El consumidor canvia d'hàbits: va més cops a la botiga, però adquireix menys productes.

Elsdiscountsón els que s'estan aprofitant de la crisi, ja que han augmentat la quota de mercat del 16,3% al 17,3% en l'últim any. Per cadenes, Mercadona passa del 19,6% al 20,1% de quota; Carrefour, de l'11,3% a l'11,9%; Dia, de l'11,2% a l'11,9, i Lidl, del 3,7% al 4,2%.

El director general d'Aecoc, Josep Maria Bonmatí, va apostar per la diferenciació de les marques com a clau de futur i va pronosticar "fusions" en el sector "segons el mercat on les empreses aspirin a ser". "S'han de tirar endavant els projectes malgrat el moment econòmic. És una manera de lluitar contra la crisi", va assegurar.

Notícies relacionades

NOU MARC LEGAL

Per un altre costat, el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, va aprofitar el congrés per anunciar, a causa de la directiva europea de serveis, "un marc legal més obert i objectiu que eliminarà traves burocràtiques i que serà més àgil i objectiu" per millorar la distribució a Catalunya. El president va respondre així a la petició del president d'Aecoc, Juan José Guibelalde, que havia reclamat uns quants minuts abans "eliminar la propensió a sobrelegislar" per poder desenvolupar noves iniciatives empresarials.