La crisi de l'automoció

VW ratifica l'interès a donar el Q3 a Seat malgrat perdre 78 milions

La multinacional confia en l'ajuda pública i treu ferro a l'avís d'Indústria de frenar subvencions

3
Es llegeix en minuts

Seat va tornar a ser l'any 2008 un llast per al resultat del grup Volkswagen. Les pèrdues operatives de 78 milions d'euros van convertir la filial espanyola en l'excepció en la multinacional. La resta de marques van aconseguir una millora en els beneficis. Malgrat això, la direcció de Volkswagen va ratificar ahir el seu suport a Seat --companyia a la qual assigna un "futur esplendorós" en el grup-- i el seu interès a adjudicar la producció del nou model Q3 d'Audi a la fàbrica de Martorell, que permetria salvar 1.500 llocs de treball, si aconsegueix un suport majoritari al pla de congelació salarial proposat.

El president del consell d'administració de Seat i màxim responsable de compres de Volkswagen, Francisco Javier García Sanz, va afirmar després de la presentació de resultats a Wolfsburg que les condicions laborals són l'única "pota fluixa" amb què compta Martorell per imposar-se a altres plantes competidores i produir entre 80.000 i 100.000 tot terrenys urbans a l'any.

SITUACIÓ VIOLENTA

El directiu va assegurar que la convocatòria d'un referèndum perquè la plantilla voti el pla d'estalvi en les nòmines previst per dimecres que ve no és la millor solució perquè "debilita els sindicats" i crea una "situació violenta".

Segons el seu parer, CCOO, el segon sindicat en representació a Seat després d'UGT, ha d'"assumir la seva responsabilitat" i modificar el rebuig a la congelació dels sous. A més a més, va advertir que "cada pujada salarial fa que Espanya sigui menys competitiva".

La multinacional alemanya només pot esperar "uns quants dies" per decidir on es fabricarà el Q3 a partir de finals del 2011 i posar en marxa les inversions necessàries, que en el cas de Martorell seran de 300 milions i inclouen la construcció d'una nau. Al marge de la falta de suport majoritari al pla laboral, García Sanz va donar per segur el suport de les administracions al projecte, però va dir que encara negocien alguns serrells.

L'executiu va intentar treure ferro a l'advertència rebuda per part del Ministeri d'Indústria, que va amenaçar de retirar 112 milions en subvencions i crèdits si el Q3 no es produeix a Martorell --com va avançar ahir EL PERIÓDICO-- i va admetre que aquestes ajudes estan condicionades a la fabricació del nou model d'Audi. En total, Seat rebrà 240 milions (200 milions procedents del Govern central i 40, de la Generalitat) per als pròxims cotxes que desenvoluparà.

García Sanz va llançar un missatge clar als sindicats i a la plantilla sobre el que està en joc: "En aquests moments, els llocs de treball que es perdin en la indústria automobilística a Alemanya, Espanya i Europa occidental no tornaran. Es crearan en àrees més competitives".

Notícies relacionades

L'aposta de Volkswagen a Seat inclourà un esforç més gran per atacar el problema de fons que té l'empresa, que, segons el president del grup, Martin Winterkorn, és "comercial i de mercats, no de la gamma de productes". El perfil del nou president de Seat a partir del setembre, James Muir, respon a la voluntat de millorar en aquest objectiu a diferència d'Erich Schmitt, que ha enfortit la competitivitat de la fàbrica, segons Winterkorn.

La major part dels 78 milions de pèrdues operatives de Seat el 2008 se centren en el quart trimestre, quan els números vermells van ser de 48 milions. Passa el mateix en el cas dels ingressos, que en el conjunt de l'any passat van baixar l'11,9% (fins a 5.196 milions) i les vendes de cotxes, que van caure el 14,6% (fins a 368.000 vehicles). En els dos primers mesos de l'any 2009, la situació continua igual de malament, amb un descens de les vendes (42.400 cotxes) del 30,8%.