Canvis en el sector del consum

El 40% de les vendes seran de marques blanques

Llena demana a la distribució que adquireixi "consciència de 'lobby'"

1
Es llegeix en minuts
J. M. B.
BARCELONA

La marca blanca continua la seva escalada imparable de creixement. Segons TNS, representa actualment el 33,5% de les vendes a Espanya, encara que a finals d'any superarà el 35%. No obstant, un estudi del IESE indica que els productes del distribuïdor superaran el 40% de la facturació "en pocs anys", ja que el canvi d'hàbits del consumidor "es mantindrà un cop superada la crisi".

Segons la investigació del professor Marc Sachon, el 53% de les categories que es poden trobar als súpers ja tenen la seva versió en marca blanca. Però aquesta no s'ha de veure com una gran amenaça, sinó com una oportunitat de creixement i diferenciació. A més, aquestes, les marques de més èxit, "creixen" amb la introducció de marques del distribuïdor tot i que, en canvi, les segones i terceres marques sí que perden vendes. "La guerra de preus tampoc és la solució", va afegir.

Notícies relacionades

En la trobada alimentària del IESE, el conseller d'Agricultura i Alimentació, Joaquim Llena, va demanar a la distribució que adquireixi "consciència de lobby" i que la marca blanca tingui un "pes discret", ja que els productors catalans "s'hi juguen molt". Per la seva part, el conseller delegat de Panrico, Joan Cornudella, va afirmar que el canvi de tendència "durarà més enllà de la crisi", i que tant cadenes com fabricants s'hi hauran d'adaptar.

La innovació és una de les claus, i va posar com a exemple els nous Donuts, que ara es venen en envasos individuals, un projecte que ha requerit "una gran inversió". Amb el canvi, va assegurar, el producte ha incrementat les vendes un 30%. "No només a les botigues normals, sinó també a Mercadona, on, tot i la seva gran aposta per la marca blanca, les vendes han pujat fins i tot més que la mitjana", va afegir.