MOBILITZACIÓ CONTRA l'EMPRESA
Pacients de les clíniques odontològiques Dental Line s'organitzen contra l'inesperat tancament de centres a BCN
Diuen que no poden seguir el tractament ni accedir a l'historial

Pintades. Queixes d’afectats a l’entrada de la clínica Dental Line del passeig de Valldaura, ahir. /
El cartell de la porta de la clínica Dental Line al passeig de Valldaura de Barcelona informa que estarà tancada durant dues setmanes. Les pintades dels vidres de l’aparador, que els acusen de lladres i estafadors, suggereixen una cosa diferent. Les pintades són de pacients que no s’acaben de creure la versió de l’empresa. Sobretot perquè se’n van assabentar d’un dia per l’altre; perquè a alguns, diuen, encara no els havien tret els punts quan ho van saber, i perquè Dental Line ja ha tancat desenes de les seves clíniques a Espanya al llarg dels últims mesos. Algun va equiparar la situació amb la del tancament de les acadèmies d’anglès Opening, en versió dentista.
Francisco és un dels afectats de Valldaura. La seva filla de 13 anys va començar un tractament fa dos anys i mig. Els va costar 3.000 euros, finançats pel banc. L’any passat, la seva clínica del barri de Sant Andreu va tancar, i van anar traslladats a la de Valldaura. Després de passar per quatre ortodoncistes diferents i de veure que«donaven allargues al tractament» de la seva filla, dimarts passat es van anar a informar a la clínica.«Ens van dir que la clínica no tancaria–afirma el pare–.Fins i tot seguien fent pressupostos a altres clients».
Tornar a començar
No obstant, l’endemà, les portes ja estaven tancades, els pacients esperaven indignats al carrer i la seva filla s’havia quedat amb el tractament a mitges. «Hem anat a altres odontòlegs i tots diuen que s’ha de tornar a començar», es lamenta Francisco, pensant en els diners que ja ha desemborsat.
Aquest diari ha intentat sense èxit contactar amb algun portaveu de l’empresa. No obstant, ahir, al centre de Valldaura, els empleats asseguraven que el tancament duraria només dues setmanes, que s’havia produït una allau de pacients derivats d’altres clíniques que havien tancat i que tornarien a obrir a mitjans de mes.
Dental Line, una empresa que va ser fundada per dos emprenedors l’any 2001, va arribar a tenir fins a 77 centres en tot Espanya, fonamentalment a Andalusia. Però els problemes econòmics van obligar a fer una reestructuració i al tancament de clíniques.
L’organització de consumidors Facua, que ha recollit desenes de denúncies d’afectats a Espanya, ha iniciat actuacions contra Dental Line per paralitzar els tractaments dels seus pacients o no acordar amb altres centres dentals la cobertura de les seves garanties. No sembla que hagi estat així en tots els casos. L’abril passat, Adeslas va comprar 28 centres de Dental Line –dos a Barcelona i un a Tarragona–, on els antics clients assignats a aquests centres han pogut continuar els seus tractaments. Fonts d’Adeslas van informar ahir que no tenen prevista l’adquisició de noves clíniques.
El Col·legi Oficial d’Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya (COEC) també està al corrent de la situació. Josep Lluís Navarro, president de la institució, va anunciar a aquest diari que fins i tot s’està estudiant la possibilitat de presentar una denúncia conjunta. «Tot depèn de la voluntat dels afectats; com a col·legi, nosaltres els donem suport jurídic», va afirmar Navarro. De moment, són pocs els pacients s’han dirigit al col·legi per denunciar el seu cas. De l’empresa Dental Line tampoc en tenen cap notícia.«No s’han posat en absolut en contacte amb nosaltres».
Navarro va explicar que sospitava que passaria alguna cosa semblant, ja que les clíniques com Dental Line que necessiten un gran volum de clients i es basen en pressupostos amb finançament cauen fàcilment quan hi ha crisis econòmiques. El president del COEC va distingir la manera d’actuar d’aquestes grans empreses de la del dentista de tota la vida, que no necessita tants clients.
El tancament de clíniques també afecta el personal que hi treballaven. Segons Navarro, els treballadors feia mesos que no cobraven i ara s’han quedat sense feina. A aquests, el col·legi també els assessora.«Però el que ens preocupa de veritat és el pacient», recalca, abans de destacar la força del col·legi per«pressionar» perquè s’acabin els tractaments que estan a mitges.
Sense suport públic
L’Agència Catalana de Consum va mediar en un dels últims tancaments d’una clínica de Dental Line, al Prat de Llobregat, l’estiu passat. Van enviar un inspector perquè supervisés el procés. Consum opina que l’actuació de l’empresa va ser correcta. Des d’aleshores, només els ha arribat una reclamació contra Dental Line, de manera que consideren que encara és aviat per avaluar el cas.
Notícies relacionadesL’organització de consumidors catalana OCUC tampoc té prevista cap acció immediata, ja que només ha rebut una única denúncia d’un soci.
Els afectats, no obstant, s’estan mobilitzant. Diumenge passat van aconseguir reunir 58 persones. Avui mateix tenen previst consultar amb un advocat per estudiar les possibles actuacions en defensa dels seus drets. I demà es tornaran a concentrar, davant de la clínica, per fer sentir la seva veu.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Famosos Pep Guardiola i Cristina Serra caçats a Barcelona amb un element compartit revelador: ¿reconciliació a la vista?
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- En delictes de furts lleus El fiscal superior de Catalunya planteja recuperar l’arrest de 30 dies per multireincidència
- SALUT Un bacteri, possible causa de l’augment del càncer colorectal