NOVA ETAPA D'UNA COMPANYIA TÈXTIL
Puma comença des de zero
L'empresa esportiva reforça la imatge de marca després de tallar amb el distribuïdor
Obrirà botigues i 'outlets' a Barcelona i Madrid i preveu facturar 150 milions anuals l'any 2015
Moda esportiva 8 Ortega, a la nova seu de Puma, a Cornellà. /
Puma és avui una empresa diferent a Espanya. Ven els mateixos productes esportius i té el mateix logotip, però tot el que hi ha darrere és nou. Tant, que el 80% dels treballadors hi van entrar fa quatre mesos. Ara és una filial propietat de la multinacional alemanya, després que aquesta trenqués amb el seu distribuïdor, Estudio 2000, que tenia l'exclusiva a Espanya des dels anys 80. L'objectiu immediat és reforçar la imatge de marca, que segons la direcció no està«al lloc que li correspon».
La inauguració de la seu a Cornellà -unes instal·lacions de 3.000 metres quadrats-, el 14 d'octubre passat, va suposar la presentació pública de la companyia. Hi van assistir esportistes i famosos, com la periodista Sara Carbonero, nòvia del porter Iker Casillas, que va ser el reclam de la premsa rosa. És un dels senyals del canvi: l'empresa invertirà més en màrqueting i tancarà més acords d'imatge amb personalitats que simbolitzin els valors de l'esport i la moda jove, com ja té amb el Vila-real i el pilot Marc Gené.
El canvi va començar quan la matriu va decidir no renovar el contracte de distribució amb Estudio 2000, que finalitzava el 31 de desembre del 2009. El pas de distribuïdor a filial«va ser tortuós»,explica el director general, Javier Ortega. Un laude arbitral obliga Puma a pagar 98 milions d'euros a Estudio 2000 pel retorn dels drets de marca, decisió que ha estat recorreguda per la companyia esportiva.
El directiu dóna per fet que l'empresa patirà una«aturada» però després continuarà amb més força. És possible que aquest any no s'arribi
als 70 milions de facturació del 2009, però la missió a curt termini no és aquesta, sinó«posicionar la marca de la millor manera possible».
D'entrada, seleccionarà on estaran les seves peces, cosa que significa reduir la xifra dels 3.000 punts de venda anteriors. Evitar, per exemple, xiringuitos de platja o merceries:«No volem vendre a tot arreu. Si poses un producte on no l'has de posar, la teva marca serà mal percebuda».
La filial, que dóna feina a unes 140 persones (la meitat en oficines i l'altra meitat en botigues dins d'El Corte Inglés), té previst obrir abans de final d'any unoutleta la província de Barcelona i quatre més a Espanya els pròxims dos anys. També busca locals per a botigues pròpies, almenys una a la capital catalana i una altra a Madrid.
Notícies relacionadesOrtega, exdirectiu de Nike i Adidas, afirma que viu l'etapa més apassionant de la seva carrera professional.«El que més em va seduir va ser tenir la possibilitat de crear una cosa».Quan va arribar a Puma, tot estava per fer. El seu equip ha decidit des de les funcions de cada lloc de treball fins a l'empresa de transport i els magatzems.
La filial espera que les vendes pujaran quan acabi la transició. Els plans de tres a cinc anys preveuen una facturació anual de 150 milions.«França, Regne Unit, Alemanya i Itàlia estan per sobre d'aquesta xifra, i Espanya ha d'estar aquí»,diu el seu director general.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- El temporal porta al límit la costa i el cabal dels rius a Girona i BCN
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Dues falsedats flagrants
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
