Les empreses beneficiàries

Exemples de la nova estratègia empresarial

Javier Agüera (esquerra) i Rodrigo Silva-Ramos, amb el seu nou mòbil.

Javier Agüera (esquerra) i Rodrigo Silva-Ramos, amb el seu nou mòbil. / JOSÉ LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts

GEEKSPHONE  NOVA MARCA DE TELEFONIA MÒBIL DE MADRID Telèfons amb cor espanyol

Els gairebé 3.000 compradors del telèfon mòbil Geeksphone One han rebut una inusual declaració a la caixa. «Fabricat a la Xina, però amb cor espanyol». És inusual perquè, generalment, les marques solen amagar tant com poden l'obligació d'informar del lloc de ­fabricació. Però també és inusual perquè declaren la paternitat espanyola d'un smartphone d'última generació. «Ens hem de treure de sobre el complex d'inferioritat de la caspa i el nyap espanyol. Tenim enginyers molt ben preparats», afirma Rodrigo Silva-Ramos, conseller delegat de Geeksphone. Per posar en marxa l'empresa, ha buscat el suport d'un d'aquests joves ben preparats, Javier Agüera, de 18 anys i estudiant d'enginyeria.

Fan gala de vendre el primer mòbil amb sistema Android que ha estat dissenyat a Europa, encara que reconeixen que és inevitable fabricar-lo a la Xina. «A Espanya -explica Silva-Ramos- ja és impossible produir el telèfon, perquè ­moltes activitats de microelectrònica s'han desmantellat i els proveïdors són a l'Àsia». Després d'un any amb el seu primer terminal al mercat, preparen el llançament de tres models nous, entre els quals n'hi ha un de gamma alta que «superarà fins i tot l'iPhone 4G d'Apple».

La companyia vol treure partit de la «simplicitat i l'eficàcia» que pot aportar Espanya a la indústria de les telecomunicacions. Encara que ofereixen mòbils lliures i ­configurables per tal de fugir dels dictats de les operadores, el ­fundador de Geeksphone reconeix que la bona imatge de Telefónica els ajuda a l'hora d'actuar a l'estranger.

PANAMA JACK FABRICANT DE CALÇAT D'ELX Del perill de tancament al benefici

El fabricant de sabates Panama Jack, una marca que pertany a Grupp Internacional, preveu tancar aquest any amb benefici. Haurà aconseguit els primers fruits de la reestructuració amb què va respondre a l'arribada de sabates asiàtiques a preus rebentats. «Fa set anys, com moltes empreses vam patir un fort descens en la nostra facturació per la invasió de productes importats de l'Àsia. Ha sigut una etapa molt difícil i fins i tot amb pèrdues tots aquests anys», va assegurar Antonio Vicente, president de la marca amb seu a Elx.

Amb la introducció del lema «Ben fet a Espanya» pretenien ­marcar distància entre l'«alt valor afegit» del producte espanyol i la baixa qualitat de les sabates ­asiàtiques.

El president deixa clar que, a més a més de millorar el producte, la continuïtat en la fabricació de Panama Jack en les mateixes empreses ubicades a Elx des del 1989 té un benefici directe sobre l'ocupació generada a la zona. «Si importéssim el producte -afirma-, 300 persones no tindrien un lloc de treball».

Els productors de sabates espanyoles han estat, juntament amb el tèxtil, els que més han patit els efectes de la globalització econòmica. Els treballadors del sector han passat de 35.935 el 2005 a 27.341 l'any passat. En el mateix període, la xifra d'empreses va passar de 2.341 a 1.729. En termes de producció, les fàbriques espanyoles han passat d'acabar 126,3 milions de parells a 100, amb un valor de 1.646 milions en lloc dels 2.151 del 2005.

SEAT ESPANYOLITAT RENOVADA DEL FABRICANT DE COTXES Un altre cop líder a Espanya

La marca líder durant aquest any en el mercat espanyol de l'automòbil no fa gala d'espanyola, encara que tampoc li cal. Després d'una llarga temporada en què va ser superada per Renault i Citroën, Seat ha aconseguit consolidar-se com la marca més venuda a Espanya. Encara que en la resta de mercats tampoc va d'espanyola obertament, l'eslògan Auto emoción delata les seves arrels.

«Reafirmar l'espanyolitat de Seat com a valor de marca ha sigut decisiu per augmentar les vendes en dues direccions», assegura Vicente Adrián, director de Seat España, que recorda que la firma té una quota de mercat del 10% i lidera quatre de les cinc comunitats amb més vendes a Espanya, a més de les ciutats de Madrid i Barcelona, les més competitives.

Notícies relacionades

La segona direcció en què Seat intenta explotar la seva espanyolitat són les vendes a organismes oficials i administracions «de tots els àmbits, general, autonòmic i local», recorda Adrián. Un dels punts forts és que la seva inversió en R+D arribarà aquest any als 300 milions, un 14% més que el 2009. L'argument que defensa el president, James Muir, és que les administracions han de valorar l'esforç de Seat i el seu pes industrial i en l'ocupació: 13.500 treballadors directes i més de 40.000 indirectes, a través d'empreses proveïdores.

L'avantatge aconseguit respecte de la segona marca permet a Seat proclamar-se vencedora del 2010 a falta de les dades del desembre. A més d'encapçalar les vendes de turismes a particulars, també ha aconseguit situar-se en primera posició en les matriculacions per a flotes, un altre dels seus objectius.